آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۱۵
جهان
۸

وزارت دفاع آمریکا منتشر کرد: 198 عکس ازشکنجه شدگان زندانیان «پنتاگون»

وزارت دفاع آمریکا، 198 عکس مربوط به شکنجه افرادی که در زندان های نظامی عراق و افغانستان بین سال های 2004 تا 2006 در بند بودند، منتشر کرد. به گزارش دویچه وله، پنتاگون در پی رای دادگاهی به نفع «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» اجازه انتشار تصاویر مربوط به زندانیان نظامی این وزارتخانه را صادر کرد. تصاویر منتشرشده، مجموعه کوچکی از دو هزار عکس موجودی است که در آرشیو وزارت دفاع آمریکا گردآوری شده است. اتحادیه یادشده در اقامه دعوایی علیه پنتاگون به دادگاهی آمریکایی در سال 2004، تقاضای انتشار این تصاویر را کرده بود. طبق این گزارش، اغلب عکس های منتشرشده بخشی از بدن شکنجه شده زندانیان را نشان می دهند که روی آنها آثار زخم ها، شکستگی ها، کبودی ها و ایراد ضرب وشتم دیده می شود. این تصاویر بدون عنوان یا نام و نشان فرد شکنجه شده منتشر شده است.

این عکس ها به نسبت عکس هایی که حدود 10 سال پیش و در بحبوحه ادعاهای مربوط به شکنجه زندانیان ابوغریب در عراق منتشر شد، کمتر صحنه های ناراحت کننده را نشان می دهند. پنتاگون گفته است تحقیقات جنایی در مورد آزاد و اذیت در 14 مورد از این عکس ها به اثبات رسیده و 65 نفر از پرسنل در ارتباط با این موارد مجازات شده اند.

پنتاگون افزود: «اشتون کارتر» وزیر دفاع و سایر مقامات نظامی آمریکا پس از بررسی شماری از عکس های منتشرشده تصمیم گرفتند 198 مورد از این عکس ها را در معرض دید عموم قرار ندهند. مقامات پنتاگون گفته اند عکس هایی که شنبه منتشر شده با حوادث زندان ابوغریب در عراق و همچنین بازداشتگاه گوانتانامو ارتباطی ندارد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، یک بار در سال 2009 کوشید زمینه قانونی انتشار این تصاویر را فراهم کند. کنگره آمریکا اما با این تصمیم مخالفت کرد و قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، وزارت دفاع آمریکا مجاز است درصورتی که انتشار تصویری برای شهروند یا کادر نظامی این کشور با خطر همراه باشد، از این کار جلوگیری کند.