آرشیو دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۷۶
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

رحیم پور ازغدی: هنرمندان انقلابی معادلات بین المللی را تغییر خواهند داد

حسن رحیم پور ازغدی عصر روز 17 بهمن در نشستی با عنوان «هنر و انقلاب» که به مناسبت دهه فجر در موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با حضور خانواده ابراهیم هادی برگزار شد، سخنانی را در موضوع هنر دینی و انقلابی مطرح کرد.

وی در این نشست گفت: انقلاب اسلامی به لحاظ تئوریک مسئله تاثیر رسانه و هنر را زود متوجه شد ولی به لحاظ عملی دیر عمل کرد که البته بخشی از آن طبیعی بود؛ انقلابی که با کل فضای گفتمانی جهان در افتاد، چراکه قبل از سال 57 مفهومی به اسم انقلاب دینی در دنیا وجود نداشت. آنها معتقد بودند که دین متعلق به عالم سنت است و سنت و دین اساسا به تغییر جهان نمی اندیشد، در حالی که انقلاب یک مفهوم مدرن است و تغییر جهان محصول مدرنیته بوده است.

او ادامه داد: از مشکلات ما در علوم سیاسی، اجتماعی و هنر همین تعبیرات نادرست است. این مفاهیم همیشه وجود داشته که در نهایت برای ما افسوس گذشته خوردن و تاسف برای آینده است، چراکه از نظر آنها هنر و رسانه به صورت خاص جولانگاه افراد مذهبی و انقلابی نیست. آنها می گویند که یا به این حوزه ها وارد نشوید یا در آنها خودتان را نشان ندهید، پس انقلاب هم از این نظر تعریف ناشناخته ای است.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: این پیش فرض ها اشتباه هستند که به نیروهای انقلابی فرصت اندیشه کردن به وظایفشان را نمی دهند. انقلاب اسلامی اهمیت رسانه را بسیار زود متوجه شد ولی در حلقه دوم که در سطح دانشگاهی و مدیریتی بود به قدر کافی نیرو نداشت و این یک مشکل بود، چراکه در عرصه عمل هم فرصتی برای آموزش و تربیت افرادی که روح انقلابی و ذوق هنری داشته باشند، نداشت ولی امروز در دهه چهارم پس از انقلاب ما چنین نیروهایی را می بینیم.

وی با بیان اینکه «خوشبختانه ما از جهت استفاده از ابزارهای روز جهان عقب نیستیم و به سرعت می توانیم به استانداردهای دنیا برسیم»، افزود: این یک فرصت طلایی برای ما است و باید از آن استفاده کنیم. امروزه دوره اشرافیت و فئودالی هنر تمام شده است و اگر ما در همین فرصت 10 ساله بتوانیم یک نسل هنرمند با روح انقلابی را وارد عرصه جهانی کنیم می توانیم معادلات جهان را به یک باره تغییر دهیم.