آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۴۸
جهان
۸

نخست وزیر عراق کابینه جدید معرفی کرد

دولتی با حضور تکنوکرات ها

اعتراض هزاران عراقی علیه دولت این کشور، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق را مجبور کرد اعضای کابینه خود را تغییر دهد. همه اعضای جدید کابینه نه از احزاب سیاسی، بلکه از میان تکنوکرات​ها انتخاب شده​اند. در میان اعضای کابینه جدید عبادی فقط وزرای دفاع و کشور در پست​های خود ابقا شده اند. در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق در این رابطه آمده است که نخست وزیر کابینه قبلی خود را با اعضای تکنوکرات جدید تعویض کرده است. این اعضا بر اساس معیارهای حرفه​ای و کارایی و همچنین داشتن صداقت انتخاب شده​اند. پیش از این اعضای کابینه عراق به احزاب و گروه​های سیاسی وابسته بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از تلویزیون دولتی عراق، در تغییرات تازه «نزار سالم النعمان» از سوی نخست وزیر به عنوان وزیر نفت این کشور تعیین شده است. همچنین «علی علاوی» سیاست مدار بانفوذ شیعه پست وزارت دارایی را در اختیار گرفته و «شریف علی بن الحسین» از نزدیکان پادشاه سابق عراق که در سال 1958 در جریان یک کودتا ساقط شد، نیز به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

این خبرگزاری می افزاید: آقای عبادی کابینه جدید را در راستای تشکیل دولتی تکنوکرات و برای مقابله با مقاومت سیاست مدارانی ترمیم کرده است که نگران از دست رفتن منافع خود هستند. رویترز می گوید که احزاب سیاسی عراق نگران هستند که ترمیم کابینه موجب تضعیف شبکه های زیر نظر آنها شود که ثروت و نفوذ آنها را در بیش از یک دهه گذشته تداوم بخشیده است. اما عبادی یا باید به تعهدات برای مبارزه با فساد عمل کند یا هم زمان با تلاش برای بازپس گیری شهر موصل از دست گروه «داعش»، خطر ضعیف شدن دولتش را بپذیرد.

پایان تحصن

در چند روز گذشته هزاران عراقی در مقابل ورودی منطقه سبز بغداد که مقر اغلب نهادهای دولتی است اعتراضات خود را ادامه دادند. آنها از نخست وزیر خواستند که هرچه زودتر اصلاحاتی انجام دهد و علیه فساد در عراق دست به کار شود. «مقتدی صدر» یکی از رهبران شیعه در عراق از یکشنبه گذشته از طرفداران خود خواسته بود در مقابل ورودی منطقه سبز بغداد به اعتراض نشسته دست بزنند. پس از تغییرات جدید در کابینه دولت عبادی، اکنون مقتدی صدر از طرفداران خود خواسته است که به اعتراضات خود به صورت مسالمت​آمیز پایان دهند.