آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۴۸
جهان
۸

دیدار کوتاه روسای جمهوری آمریکا و ترکیه

استقبال سرد کاخ سفید از اردوغان

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس امنیت هسته ای به واشنگتن سفر کرده با استقبال سردی از سوی آمریکایی ها مواجه شد و مخالفان او نیز در مقابل محل اقامتش به تظاهرات پرداختند. به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان غمگین به نظر می آمد و بلافاصله عینک های آفتابی اش را زد و در سکوت از پله های هواپیما پایین آمد. میهمانان عالی رتبه در آمریکا معمولابرای مذاکرات مستقیم از پایگاه هوایی «اندریوس» به کاخ سفید برده می شوند اما درمورد اردوغان این اتفاق نیفتاد و حتی درخواست اردوغان برای افتتاح مسجد ترکی به همراه «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا توسط کاخ سفید رد شد.

رجب طیب اردوغان همچنین در ورودی هتل محل اقامت خود با تظاهرات معترضان به سیاست های خود روبه رو شد و در نتیجه مشکلاتی برای محافظان رئیس جمهور ترکیه به وجود آمد. محافظان اردوغان برای خاموش کردن صدای تظاهرات کنندگانی که شعارهای مخالف با سیاست رئیس جمهور ترکیه را سر داده بودند، از روش غیرمعمولی استفاده کردند.

دیدار با اوباما

اوباما و اردوغان پس از آن با هم دیدار کردند که آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ترکیه انتقاد کرده بود و رئیس جمهور ترکیه هم از حمایت آمریکا از گروه های کرد سوریه خشمگین بود. کاخ سفید گزارش داد که روسای جمهور دو کشور در مورد تلاش های مشترک برای ازبین بردن گروه داعش در سوریه صحبت کردند. به گفته «جاناتان مارکوس» تحلیلگر مسائل امنیتی، کمتر دیده شده که رابطه آمریکا با یک متحد کلیدی خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تا این حد تیره و تار شده باشد. بحران سوریه و به ویژه نقش شبه نظامیان کرد در جنگ با داعش کانون تنش کنونی بین دو کشور است چراکه ترکیه بیشتر از داعش، به مسئله کردها اهمیت می دهد.

پیش از دیدار روسای آمریکا و ترکیه، زمانی که رجب طیب اردوغان می خواست در یک موسسه آمریکایی سخنرانی کند، مقام های ترکیه و روزنامه نگاران مخالف این کشور با هم درگیر شدند. این روزنامه نگاران قصد ورود به جلسه را داشتند و مقام های ترکیه می خواستند آنها را بیرون کنند. ماموران امنیتی آمریکا در موضوع مداخله کردند و به مقام های ترکیه دستور دادند محل را ترک کنند.