آرشیو چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۱۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

تعداد معلول و مصدوم حوادث رانندگی 10 برابر فوتی ها

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر گفت: براساس برآوردهای پزشکی 10 برابر تعداد فوتی های سوانح رانندگی، معلول و مصدوم بر جای می ماند.

سیدرضا رئیس کرمی به ایرنا گفت: بیشترمصدومان و معلولان از ناحیه اندام ها دچار مصدومیت می شوند و پس از معلولیت اندام ها، ضایعات نخاعی بیشترین نوع معلولیت ها در سوانح رانندگی کشور است.

رئیس کرمی با اشاره به این که همواره آمارفوتی های سوانح رانندگی دربین رسانه ها و افکارعمومی بازتاب دارد، افزود: بسیاری از معلولیت های ناشی ازسوانح مشکلات زیادی را نه تنها برای خود فرد بلکه برای خانواده و جامعه بر جای می گذارد.

وی با اشاره به درمان رایگان مصدومان ناشی ازسوانح رانندگی درمراکز درمانی گفت: بسیاری از این افراد پس از طی درمان، مدت ها به توانبخشی نیاز دارند در حالی که توانبخشی زیر پوشش بیمه قرار ندارد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر خسارت های ناشی از به جا ماندن این تعداد معلول و مصدم را محدود به زیانهای مادی ندانست وگفت: از کار افتادگی وخارج شدن ازانجام فعالیت های اقتصادی و سربارخانواده و نهادهای حمایتی جامعه شدن از جمله دیگر این زیان ها است.

وی افزود: درحالی که بسیاری از مسئولان و نهادها به آمار مبتلایان و مرگ ناشی از سرطان در ایران هشدار می دهند که آمار کشته و معلولان حوادث رانندگی در ایران بسیار زیانبارتر است ضمن اینکه بسیاری از فوتی های ناشی از سرطان را افراد مسن تشکیل می دهند اما آمار مرگ و میرها و معلولان سوانح رانندگی را جوانان و سرپرست های خانواده تشکیل می دهند.

خانه نشینی برخی معلولان به دلیل کمبود خدمات

رئیس کرمی گفت: برخی از معلولان به دلیل طی نکردن دوره های توانبخشی و کمبود این خدمات، خانه نشین می شوند، در حالی که توانبخشی به موقع و کافی می تواند معلولان را از خانه نشینی و فاصله گرفتن از زندگی روزمره نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه درخصوص تعرفه ها و آیین نامه ها نقص داریم، نداشتن تخت و مراکز تخصصی توانبخشی را از کمبودهای این حوزه دانست.