آرشیو چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۱۲
صفحه آخر
۱۲

گزارش خبری کیهان از جنگ پنهانی آل سعود و امارات در یمن

برخی رسانه های عربی اقدام «منصور هادی» در برکناری «خالد بحاح» را که نشان دهنده بروز شکاف در ائتلاف سعودی است، به «جنگ پنهان» امارات و عربستان تعبیر کرده اند.

سرویس خارجی- عربستان و امارات از 6 فروردین 94 به بهانه بازگرداندن مشروعیت به یمن حمله کردند. از آن زمان تاکنون، این دو کشور شکست های متعددی متحمل شده اند. این شکست ها باعث شده اختلافات زیادی بین امارات و عربستان به وجود بیاید. اما اقدام اخیر «منصورهادی» رئیس جمهور فراری یمن در برکناری «خالد بحاح» نخست وزیر فراری یمن که مورد حمایت امارات بود اوج این اختلافات را به نمایش گذاشت. «منصور هادی»، «احمد عبید بن دغر» را به عنوان نخست وزیر مستعفی جدید و «علی محسن الاحمر»، سرلشکر فراری ارتش یمن را به عنوان معاون خود و «بحاح» را به عنوان مشاورش تعیین کرده است. تعیین «محسن الاحمر» تمایل عربستان را برای سلطه بر مزدورانش به ضرر نقش امارات نشان می دهد. «الاحمر» که قبلا«هادی» او را به عنوان معاون فرمانده نیروهای مسلح تعیین کرده بود در راستای کسب حمایت برخی قبایل نزدیک به صنعا تعیین شده است که همچنان تحت کنترل انصارالله هستند.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار در گزارشی در این مورد اعلام کرد:«ریاض با این تصمیمات و در واقع با کنار گذاشتن شخصیت های حامی امارات متحده عربی و علی عبدالله صالح، هویت شرکای مرحله آینده را تعیین کرد. تصمیمات هادی که بیانگر خواست و اراده عربستان است، ضربه دوجانبه به «مرد شماره یک امارات» در یمن یا همان خالد بحاح و نیز علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنار شده یمن است. به نظر می رسد که ریاض در نظر دارد تمام چهره هایی را که در دولت آینده بیرون از دایره نفوذش قرار دارند، کنار بگذارد و این اقدامات در چارچوب جنگ حاشیه ای با امارات بر سر تسلط بر یمن جا دارد.» بنابر این گزارش، ریاض به تقویت مشخصات مرحله آینده یمن پرداخته و در تلاش برای به حاشیه راندن شخصیت های حامی امارات و نیز «صالح» و حامیانش است.

همچنین رای الیوم معتقد است که ماموریت بعدی سرلشکر «الاحمر»، فرماندهی نیروهای یمنی هوادار «عبدربه منصور هادی» است و وی در تلاش برای جلب وفاداری برخی از عشایر و قبیله حاشد به عنوان یکی از بزرگ ترین قبایل یمن و تقویت ائتلاف «عبدربه منصور هادی» در ریاض با جنبش اخوانی «الاصلاح» و دیگر قبایل و عشایر این کشور است.