آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۲
جهان
۶

اعتراض سراسری در کشور «گل»ها

در تازه ترین دور از اعتراضات علیه اصلاحات کارگری دولت فرانسه، دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی در چند شهر این کشور با پلیس ضد شورش درگیر شدند. در جریان این درگیری ها تنها 130 نفر در پاریس بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی راشاتودی، معترضان در شهر رن، واقع در غرب فرانسه خطوط راه آهن را مسدود کرده و به طرف ماموران پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز در واکنش به این معترضان به استفاده از گاز اشک آور متوسل شد.

در پاریس نیز دانشجویان و دانش آموزان معترض با پلیس درگیر شدند. در جریان این درگیری دست کم یک افسر پلیس زخمی شده و 130 نفر برای «احراز هویت» بازداشت شدند. همچنین در پاریس دانشجویان و اتحادیه های تجاری در نزدیکی منطقه باستیل راهپیمایی کرده و آهنگ فرانسوی «همه اینها مال ماست» را سر دادند.

اصلاحات جدید قوانین کارگری توسط میریام ال خومری، وزیر کار فرانسه در اوایل مارس امسال پیشنهاد شد. دولت فرانسه تلاش می کند با نرخ بالای بیکاری مبارزه کند و پیشنهاد کرده پرداخت اضافه کاری های بالای 35 ساعت در هفته قطع شود.

براساس اصلاحات پیشنهاد شده به کارمندان تنها 10 درصد حقوق اضافه کاری آنها به جای 25 درصد کنونی پرداخت خواهد شد. اعتراضات مشابهی نیز در شهرهای مارسی، لیل و دیگر شهرهای فرانسه برگزار شد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و وزیران او می گویند: این اصلاحات، کمپانی ها را به استخدام نیروی کار ترغیب و نرخ بالای بیکاری در فرانسه را کاهش می دهد، اما مخالفان بر این باورند که این حمله ای خطرناک به ضمانت هایی است که از حقوق کارگران محافظت می کند.