آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۰
شهرستان ها
۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: تبدیل 100 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به بیابان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طی دو سال اخیر به دلیل خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه 80 تا 100 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به بیابان تبدیل شده است.

رحمان وهاب زاده با بیان اینکه دریاچه ارومیه بزرگ ترین دریاچه داخلی و دومین دریاچه آب شور دنیا بوده، اظهار داشت: در اثر کمبود آب و تغییر اقلیم به دلیل خشکی دریاچه ارومیه گونه های حیات وحش آن در معرض خطر جدی قرار گر فته و طی 13 سال گذشته حداقل بیش از شش متر کاهش عمق داشته است.

وهاب زاده ادامه داد: اختصاص 90 درصد منابع آبی منطقه به بخش کشاورزی، تغییر کاربری های کشاورزی، تبخیر زیاد در اثر گرم شدن هوا و برداشت غیرمجازاز آب های زیرزمینی در نتیجه حفر چاه از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه را تبدیل به هوای گرمسیری توام با وزش بادهای نمکی نموده و محیط زیست منطقه را تغییر داده و هر ساله با افزایش خشکی آن وضعیت بدتر خواهد شد.

وهاب زاده با اعلام اینکه اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در حدود 45 هزار هکتار از کانون های تولید گرد و غبار نمکی محسوب می شود، ادامه داد: حامل وزش بادهای فصلی، نمک های موجود در این اراضی به دلیل از دست دادن رطوبت بافت کریستالی خود جدا از خسارت جبران ناپذیر آن زیستن در منطقه را به مخاطره می اندازد.