آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۰
شهرستان ها
۷

صید غیرقانونی وضع خزر را بحرانی کرده است

مدیر ماهیان خاویاری گلستان با بیان اینکه صید غیرقانونی وضع آبزیان دریای خزر را بحرانی کرده، گفت: پیش شرط موفقیت در برنامه های احیای ماهیان خاویاری برخورد قاطع تر با صیادان غیرقانونی بچه ماهی ها و ماهیان نابالغ است.

سیدمصطفی عقیلی نژاد با اشاره به صید بچه ماهی ها و ماهیان نابالغ توسط صیادان غیرمجاز، ادامه داد: ماهیان خاویاری «رودکوچ» هستند و از دست رفتن محل های طبیعی تخم ریزی آنان در رودخانه ها به دلیل احداث سدها و کاهش دبی آب پایه رودخانه ها باعث شده که برخی گونه ها تا صددرصد و برخی تا 95 درصد از بین برود.

وی مهم ترین تهدید در فعالیت شرکت های صیادی ماهیان خاویاری را تردد و دام گذاری گسترده صیادان غیرقانونی در دریای خزر بیان کرد.

همچنین مدیرکل شیلات گلستان نیز گفته بود که عمده صید غیرمجاز انجام شده در آب های استان غیراستاندارد نیز بوده و هم اینک از پنج گونه ماهیان خاویاری سه گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

سیدجواد قدس علوی، وجود صیادان غیرمجاز را یک معضل برای استان بیان کرده و گفته بود که این صیادان ماهی های نارس را صید می کنند و این عمل آنها انقراض نسل ماهی های صید شده را در پی دارد.

وی گفت: هم اینک ماهی اوزن برون یکی از گونه های در خطر انقراض بوده و از ابتدای فصل صید در سال جاری تاکنون هیچ مولد ازون برون به مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شیلات تحویل نشده است.