آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۶
اقتصاد
۴

یک کارشناس بازار سرمایه: بورس بیش از برجام به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نیاز دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس و اقتصاد کشور بیش از برجام به توجه مسئولین به تحقق شعار امسال نیاز دارد؛ چرا که عصاره شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» توجه به تولید و توان داخلی است.

علی زارع در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: ابهام در اجرای برجام و رفع تحریم ها یکی از عوامل افت شاخص بورس و قیمت سهام در هفته های گذشته است.

وی افزود: با انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای و اجرای برجام طبیعی بود که گروه هایی چون خودرویی ها با افزایش قیمت و رونق مواجه شوند، اما رشد بیش از اندازه نمادهای این گروه با انتشار خبرهای غیرموثق در خصوص امضا قرارداد با خودروسازان بزرگ خارجی، موجب هیجان در کلیت بازار شد و حالابا خالی شدن حباب قیمتی در خودرویی ها، شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن کلیت بازار سهام هستیم که این موضوع نشان از تداوم وجود جو هیجانی در بازار سرمایه کشور است.

زارع با بیان این که بورس موضوعی جدا از اقتصاد نیست اذعان داشت: تا زمانی که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتد و رکود حاکم بر آن ادامه داشته باشد نباید انتظار بازاری پررونق و رو به رشد را داشت و مسئولین اگر به دنبال رونق بازار سهام هستند باید برای بهبود شرایط اقتصادی و صنایع اقدام عملی انجام دهند.

وی با اشاره به این که بورس و اقتصاد کشور بیش از برجام به توجه مسئولین به تحقق شعار امسال نیاز دارد تاکید کرد: عصاره شعار اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل توجه به تولید و توان داخلی است؛ البته نباید مزایای رفع تحریم ها و اجرای برجام را هم کتمان کرد، به این شرط که برجام وارد فاز عملی و اجرایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به نفت، افزایش قیمت جهانی نفت می تواند خبر خوشی برای اقتصاد باشد و این اتفاق این روزها در حال شکل گرفتن است و از این منظر بازار سرمایه می تواند نفس راحتی را بکشد.

زارع ادامه داد: یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر بورس نیز وضعیت جهانی فلزات اساسی، کانی های فلزی و پتروشیمی است که بررسی ها حکایت از جو مثبت جهانی در این بازار دارد و می توان از این منظر نیز آینده متعادل و رو به رشدی را برای بازار سهام در سال جاری پیش بینی کرد.