آرشیو یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۶
ایران
۱۱

آغاز مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مرحله مقدماتی طرح حفاظت و مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در سایت این مجموعه جهانی، نیمه دوم اردیبهشت 95 آغاز شد.

حمید فدایی دیروز به ایرنا گفت: مرحله مقدماتی این طرح شامل نقشه برداری، کارهای مربوط به مستندنگاری و ثبت و ضبط در حال انجام است.

وی ادامه داد: این سنگ نگاره در مجموعه جهانی پاسارگاد به صورت مشترک با همکاری متخصصان ایرانی و ایتالیایی در دو مرحله مقدماتی و عملیاتی در حال مرمت است که مرحله عملیاتی آن پاییز امسال به اجرا درمی آید.

فدایی بیان کرد: در طرح حفاظت و مرمت انسان بالدار در مجموعه پاسارگاد حفاظت، مرمت، مستندنگاری دقیق، استحکام بخشی و ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت ها انجام می شود.

فدایی اضافه کرد: براساس برنامه، پس از انجام عملی مقدمات این طرح، عملیات اجرایی مرمت و حفاظت از این سنگ نگاره در شش هفته اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که اعتبار مرمت و حفاظت این سنگ نگاره تاریخی توسط هیات ایتالیایی تامین می شود؛ اظهارکرد: برآورد اعتبار ما برای مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار 100 هزار یورو بوده که در مرحله نخست حداقل 50 هزار یورو را هیات ایتالیایی برای این کار تامین کرده است.

او ادامه داد: این طرح مرمتی در قالب تفاهم نامه منعقد شده بین هیات ایرانی و ایتالیایی برای مطالعه و حفاظت در بخش های مختلف مجموعه پاسارگاد قرار دارد که در قالب فصل جدید همکاری های هیات ایرانی و ایتالیایی در سال جاری انجام می شود.

وی گفت: در تفاهم نامه ای که سال گذشته منعقد شد، عمده فعالیت این هیات ایتالیایی روی کاخ اختصاصی و آرامگاه کورش در مجموعه جهانی پاسارگاد بود که به دلیل حساسیت ها و ارزش بالای سنگ نگاره انسان بالدار، مرمت و حفاظت این مهم نیز در تفاهم نامه گنجانده شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عنوان کرد: سنگ نگاره انسان بالدار، یکی از نمادها و اصالت های این سایت جهانی است که به دلیل حساسیت بالادر بحث نگهداری و حفاظت این سنگ نگاره، بیش از ده سال است که موضوع حفاظت و جلوگیری از فرسایش آن در قالب انتقال به موزه یا روش های قابل اجرا برای حفاظت آن مطرح است.

فدایی گفت: سنگ نگاره انسان بالدار، از اصالت های مهم سایت میراث جهانی پاسارگاد است و ما به دنبال دسترسی به روش هایی برای حفاظت این اثر تاریخی در محوطه سایت هستیم.