آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۰
دانشگاه
۸

دانشگاه در جبهه - 144

دانشجوی شهید صمد بخت شکوهی

شهید صمد بخت شکوهی درسال 1344 در شهرستان تبریز به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود و در رشته ریاضی به پایان رساند. پس از اخذ دیپلم به خدمت سربازی رفت و در دوران سربازی در آزمون سراسری دانشگاه ها شرکت نمود و در رشته فیزیک دانشگاه تبریز پذیرفته شد.

انقلاب مردم ایران زمانی شروع شد که او دانشجوی سال دوم بود. تعطیلی دانشگاه ها به علت راهپیمایی ها و تظاهرات مردمی به وی فرصت داد که بیش از پیش در مبارزات سیاسی شرکت نماید. ایشان به همراه برادر شهیدش علی بخت شکوهی، در فعالیت های مسلحانه علیه رژیم پهلوی شرکت می نمود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های گوناگون، در خدمت مردم و انقلاب اسلامی بود. با شروع جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه در جبهه ها حضور یافت که پس از ماه ها ایثار و مبارزه در شب جمعه آخر ماه مبارک رمضان 1361 در منطقه شلمچه به فیض شهادت رسید.

در گوشه هایی از وصیت نامه شهید دانشجو «صمد بخت شکوهی» آمده است: چه خوب و گواراست در راه خدا کشته شدن و در راه اسلام به خون غلطیدن. امت مسلمان ایران، من از میان شما می روم به امید اینکه برسد روزی که مستضعفین جهان حاکم روی زمین شوند. برادران و خواهران من، متحد شوید و با انسجام خود، دست کثیف کفار و ابرجنایتکاران را از تجاوز به کشور های اسلامی قطع کنید و منافقان و مزدوران داخلی آنها را به گور بسپارید. آرزوی من این است که هر قطره قطره خون من، رگبار مسلسلی باشد تا بر قلب دشمنان اسلام بخورد.