آرشیو دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۴
سیاسی
۲

رایزنی های سیاسی و امنیتی وزیر اطلاعات با مقام های عراقی

وزیر اطلاعات با سفر به عراق، با مسئولان بلندپایه این کشور ازجمله رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان ملی، وزیر خارجه و رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق، دیدار کرد و در این گفت و گوها درباره بررسی گسترش مناسبات دو جانبه، تحولات منطقه و عراق و پایان بخشیدن و نابودی تروریسم با مقام های این کشور بحث و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمود علوی که روز شنبه سفر خود را با دیدار «سید عمار حکیم» آغاز کرده بود تا شامگاه دیدارهایش را با مقامات بلندپایه عراق دنبال کرد و بامداد دیروز برای زیارت عتبات عالیات عازم کربلاو نجف اشرف شد. دفتر رئیس جمهوری عراق متعاقب دیدار علوی با «فواد معصوم» در بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری ها بین جمهوری اسلامی ایران وعراق در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی تاکید کردند و رئیس جمهوری عراق خواستار بهره گیری ازتجارب و دانش ایران در این زمینه شد. اما دفتر رئیس پارلمان ملی عراق در بیانیه ای با اشاره به دیدار سید محمود علوی با «سلیم الجبوری» افزود: دو طرف تحولات عراق و منطقه را بررسی و بر نقش عراق در امنیت و ثبات منطقه و همکاری و هماهنگی مشترک تاکید کردند.

در این دیدار همچنین تاکید شد که ساز و کار آرامش و ثبات در عراق مرتبط با از سرگیری فعالیت طبیعی نهادهای قانونی و در پیشاپیش آن قوه قانونگذاری برای انجام اصلاحات گسترده در این کشور است. رئیس پارلمان ملی عراق نیز در این دیدار خاطر نشان کرد که با همکاری وهماهنگی دیگر جریان های سیاسی عراق تلاش های جدی برای تحقق این امر، در حال انجام است. وزیر اطلاعات در ادامه دیدارها، با وزیر خارجه عراق ملاقات کرد و طبق بیانیه دفتر «ابراهیم الجعفری»، روند مناسبات دو جانبه و راهکارهای گسترش این روابط در راستای منافع دو ملت در راس مسائل مورد بحث در این جلسه بوده است.

براساس این گزارش، سید محمود علوی همچنین در ادامه با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.