آرشیو دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۴
شهرستان ها
۷

کردستان، رویشگاه بکر برای گیاهان دارویی غرب کشور

کردستان رویشگاه بکری برای تولید گیاهان دارویی غرب کشور است.

دکترای تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی افزود: کردستان استانی مستعد در زمینه گیاهان دارویی است؛ لذا باید کوشید تا کشاورزان به کاشت این محصولات گرایش پیدا کنند که این مهم نیازمند ترویج و اطلاع رسانی بیشتری است.

محمد سیپی، با بیان این که میزان تولید گیاهان دارویی در کشور در سال 93 نسبت به سال 92، 20 درصد کاهش داشته است، گفت: از کل میزان تولید گیاهان دارویی که به صورت گلخانه ای تولید می شوند کمترین میزان مربوط به استان کردستان بوده که این مسئله نشان می دهد در کردستان در این زمینه ضعیف عمل شده است.

وی با اعلام اینکه استان کردستان پایین ترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای دارویی را در سطح کشور دارد، بیان کرد: از مجموع 100 هزار و 298 تن گیاهان دارویی تولید شده در سال 93 در کل کشور، سهم استان کردستان 43/7 تن بوده است.

این متخصص گیاهان زراعی در خصوص تولید صنعتی و تجاری گیاهان دارویی نیز عنوان کرد: استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است و حدود 169 گونه گیاهی از 54 تیره با مصرف دارویی و تعداد زیادی نیز با مصرف صنعتی در مناطق مختلف استان می رویند. وی ثعلب، شیرین بیان، بومادران، گل ختمی، رازیانه، کاسنی، شوید، بابونه، آویشن و موسیر را مهم ترین گونه های دارویی استان عنوان کرد و گفت: این گونه ها گسترش زیادی در مراتع و رویشگاه های استان با مصارف صنعتی دارند.

جاهده تکیه خواه کارشناس پژوهش جهاددانشگاهی کردستان نیز بیان کرد: متاسفانه بنا به دلایل متعدد، توسعه کشت گیاهان دارویی و صنعتی کردن آنها در سطح استان به صورت بسیار محدود و جزئی صورت گرفته و ضروری است در این راستا گام های اساسی توسط مسئولان کشوری و استانی برداشته شود.