آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۹
شهرستان ها
۷

مدیرکل بازرسی مازندران اعلام کرد

تبدیل 24 هزار هکتار از اراضی مازندران به ویلا

مدیرکل بازرسی استان مازندران گفت که 24 هزار هکتار از اراضی بکر استان با تغییر کاربری به ویلاتبدیل شد.

سیدحسن میری افزود: عواید ویلاسازی در مازندران نصف بودجه کل کشور است، در حالی که سهم استان در طول 20 سال گذشته از محل تغییر کاربری زمین ها برای این کار 6 میلیارد تومان بوده است.

وی با اعلام این که 90 درصد ویلاسازی ها در غرب مازندران صورت می گیرد، گفت: زمین خواری، تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری از دغدغه های مهم استان است.

مدیرکل بازرسی مازندران از روستاها و منافع روستاییان به عنوان بزرگ ترین قربانی ویلاسازی در استان یاد کرد و گفت: توسعه باید از روستاها آغاز شود و لذا باید با دقت و حساسیت ویژه از تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کرد و اجازه نداد برخی از افراد سودجو با استفاده از مجوزهای غلط در روستاها ویلاسازی کنند.

وی افزود: باید نظارت همه جانبه بر اراضی و ساخت و سازها انجام و با افزایش نظارت، از فساد در جامعه جلوگیری شود.

این مسئول با بیان اینکه باید از ظرفیت روستاها برای ماندگاری روستاییان با تعریف اشتغال مناسب بهره گرفت، تاکید کرد: باید طرح های درآمدزا متناسب با روستاها تعریف شود و نیازمندی های روستاییان در این طرح ها دیده شود.

وی افزود: دهیاران باید از ورود افراد سودجو که از امتیازات روستایی استفاده می کنند و نفعی برای روستاها ندارند، جلوگیری کنند.

براساس اعلام سازمان امور اراضی کشور، استان های مازندران، تهران و البرز به ترتیب سه استان اول در معرض تخریب و ساخت و ساز غیرمجاز هستند.

در 25 سال گذشته 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران دچار تغییر کاربری شده است و 200 هزار هکتار اراضی شمال کشور به ویژه مازندران در معرض تهدید تغییر کاربری قرار دارد. استان مازندران بیش از 3200 روستا دارد و حدود 45 درصد جمعیت حدود سه میلیون و 200 هزار نفری استان در روستاها زندگی می کنند.