آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۱
اقتصاد
۴

مدیرکل مبارزه با پولشویی بانک مرکزی خبر داد

عضویت برخی مدیران در هیات مدیره 10 شرکت

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی به بانک ها تا چند روز آینده خبر داد.

به گزارش فارس، عبدالمهدی ارجمندنژاد در بیست وششمین همایش سالانه سیاست پولی و ارزی با اشاره به تدوین مقررات حاکمیت شرکتی اظهار کرد: برای تدوین این قانون، نظرات بانک های دولتی و خصوصی اخذ شده و بزودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: با وجود این که مطالعات کارشناسی زیادی برای تدوین این قانون انجام شده و نظرات بانک ها اخذ شده است، اما خود را مصون از نقد نمی دانیم و امیدواریم با ارائه نظرات کارشناسی و اصلاحی، این مقررات به نحو احسن در شبکه بانکی عملیاتی شود.

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به نحوه عضویت برخی افراد در هیات مدیره بانک ها گفت: کسانی که می خواهند به عضویت هیات مدیره بانک ها دربیایند، باید بدانند که چه جایگاهی دارند. به عنوان مثال مدتی پیش، مدیرعامل یک مجموعه بزرگ شرکتی برای مصاحبه به بانک مرکزی آمده بود؛ از او پرسیدم شما چطور قرار است مسئولیت هیات مدیره بانک را هم قبول کنید، در حالی که مدیرعامل مجموعه ای بزرگ هستید؟ وی ادامه داد: فرد دیگری برای مصاحبه آمده بود که همزمان در ده شرکت عضو هیات مدیره بود، چنین فردی نمی تواند بر مسائل تمرکز داشته باشد و بر عملکرد بانک نظارت کند.

ارجمندنژاد با اشاره به بحث استقلال رای در هیات مدیره بانک ها افزود: زمانی هنری فورد گفته بود سعی می کنم افراد هیات مدیره را با افکار مختلف تعیین کنم، چرا که اگر تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد، افراد آن قدر درباره مسائل مختلف بحث می کنند که برآیند آن یک تصمیم خوب و مطلوب می شود.

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد: اما متاسفانه برخی از ما به دنبال این هستیم که اعضای هیات مدیره یکدست باشند و این موجب تصمیم گیری های غیرکارشناسی در سطح هیات مدیره می شود.