آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۱
جامعه
۱۷
یادداشت

جنگل هر ثانیه می میرد

مهدی آیینی

در هر ثانیه 350 مترمربع از مراتع و جنگل های کشور نابود می شود و یا در ده سال گذشته به مساحت جنگل های کشور افزوده شده؛ این دو روایت متناقض سال هاست که هنگام ارائه آمار از سوی مسئولان درباره اوضاع و احوال جنگل های کشور منتشر می شود. روایت اول را دیروز خبرگزاری ایسنا از قول مدیرکل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرد، اما از این که این آمار چگونه به دست آمده، چیزی نوشته نشده است.

در مقابل این ادعا، مدیران سازمان جنگل ها نیز بارها در گزارش های خود از افزایش سطح جنگل های کشور سخن به میان آورده اند، البته فقط این دو سازمان نیستند که درباره شرایط مراتع و جنگل های کشور آمار متفاوت ارائه می کنند، زیرا موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نیز درباره مساحت جنگل های کشور آماری ارائه می کند که با آمار ارائه شده از سوی سازمان جنگل ها، متفاوت است. این درحالی است که این موسسه زیرمجموعه سازمان جنگل ها نیز به حساب می آید.

ارائه آمارهای متناقض از سطح جنگل های کشور بیانگر این مهم است که در کشورمان اهمیتی به پژوهش و تحقیقات داده نمی شود، زیرا ارائه آمار غیرواقعی با هدف سیاه نمایی یا پنهانکاری نتیجه ای جز تخریب محیط زیست کشور ندارد؛ چراکه در نبود آمار قابل استناد نمی توان برای حفظ و مدیریت جنگل های کشور برنامه ریزی مناسبی داشت.

این درحالی است که کارشناسان همواره از این گله داشته و دارند که هر زمان بحث پژوهش و تحقیق به میان می آید، سازمان هایی مانند محیط زیست یا جنگل ها بصراحت اعلام می کنند که کفگیر اعتبارشان به ته دیگ خورده است. این بی توجهی به پژوهش و اعتبار سبب شده بیماری و آفات خسارت جبران ناپذیری به کشور تحمیل کند. برای نمونه می توان به شیوع بیماری در بین حیات وحش کشور اشاره کرد یا از نابودی 40 هزار هکتار از شمشادهای شمال کشور نوشت که در سال های اخیر نابود شده اند.

بنابراین آنچه مشخص است روند رو به رشد تخریب و بی توجهی در حفظ محیط زیست کشور است که در بین آمارهای متناقض به فراموشی سپرده شده، اما این مشکل تنها زمانی قابل کنترل است که مسئولان برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ارزش بیشتری قائل شوند.