آرشیو یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۳
سلامت
۱۳
امداد

بهترین اقدامات در مسمومیت های خوراکی

فاخره بهبهانی

اغلب مواد شوینده، پاک کننده و دارویی از نظر سمیت قوی هستند و اگر میزانی از آنها مصرف شود، مسمومیتی شدید و کشنده فراهم می کند. اما اگر فرد از این مواد خورده باشد چه باید کرد؟

سریع با 115 تماس بگیرید. بیشتر مسمومیت ها با گرفتن دستورات تلفنی از پزشک درمان می شود.

در مسمومیت با برخی داروها و سموم خوراکی که اغلب با هدف خودکشی استفاده می شوند، استفاده از مایعات مجاز نیست. مایعات موجب حل شدن هر چه بیشتر دارو و افزایش سرعت جذب آن در بدن می شود. در این موارد فرد باید برای شست وشوی معده بلافاصله به مراکز درمانی ارجاع شود.

اغلب شوینده های خانگی اسیدی یا قلیایی هستند. مصرف مقادیر زیاد شیر یا آب سرد، اسید و قلیا را در معده مصدوم رقیق و کم اثر می کند، اما در مواردی که مسمومیت با مواد نفتی یا مشتقات آن باشد نباید از مایعات استفاده کرد. چون آب محلول در این مواد نبوده و هیچ کمکی در رقیق کردن سم نمی کند.

در مواردی که مسمومیت با شوینده ها یا مواد نفتی است نباید مصدوم را وادار به استفراغ کنید، چون این مواد بشدت سوزاننده بوده و در زمان استفراغ، برای بار دوم سبب سوختگی مجرا می شود.

فقط زمانی اقدام به ایجاد استفراغ در مصدوم کنید که پزشک به شما گفته باشد. این کار باید در عرض 30 دقیقه پس از خوردن غذا یا مواد سمی انجام شود.

برای آن که جذب سم به حداقل برسد...

مصدوم را به پهلوی چپ بخوابانید. در این وضعیت انتهای معده که وارد روده کوچک می شود سر بالاقرار گرفته و سرعت ورود مواد سوزاننده و سمی به روده کوچک که مرکز اصلی جذب و انتقال مواد به جریان خون است کاهش می یابد. در صورت مسمومیت های شدید با صلاحدید پزشک اورژانس، آمبولانس اعزام می شود.