آرشیو دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۵
فرهنگ و هنر
۲۲
موسیقی

جایزه «پورسینا» برای «همایون شجریان»

«همایون شجریان» به همراه «سپیده رئیس سادات» در صدمین همایش آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان، جایزه جهانی «پورسینا» را در بخش موسیقی به خاطر تلاش هایشان برای ارتقای موسیقی ایران دریافت کردند؛ این جایزه در دانش پزشکی به پروفسور «اردشیر غفرانی» به خاطر اهمیت تحقیقات پزشکی در درمان بیماری پرفشاری شریان ریه اهدا شد.

به گزارش موسیقی ما، پیش تر پروفسور حسین اردشیر غفرانی، فوق تخصص ریه در سال 2015 نیز جایزه «آینده آلمان» را از دست یواخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان دریافت کرده بود؛ اما از سال 2011 آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان تصمیم گرفت علاوه بر جایزه جهانی «پورسینا» در دانش پزشکی، نشان علمی بین المللی ادبیات، هنر و فرهنگ را نیز به برترین های این رشته اهدا کند. امسال، جایزه ادبیات، هنر و فرهنگ این آکادمی به «همایون شجریان» تعلق گرفت. در این برنامه، این خواننده جوان درباره «علم موسیقی سنتی ایران» صحبت کرد و «سپیده رئیس سادات» قطعه کوتاهی از هنر موسیقی ایران را در همایش آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان به نمایش گذاشت. پرفسور علیرضا رنجبر رئیس آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی می گوید معیارهای این آکادمی برای اهدای جایزه جهانی پورسینا تقریبا با معیارهای جایزه نوبل شبیه است. همچنین کیک چهل و یکمین زادروز همایون شجریان با تصویری از خودش بریده شد.

همایون شجریان «خیام» می شود

همایون شجریان به عنوان خواننده نقش خیام قرار است در جدیدترین اپرای گروه تئاتری «آران» همکاری کند. بهروز غریب پور سرپرست این گروه تئاتری با اعلام این خبر به مهر گفته است که او برای ادای دین به بزرگان فرهنگ و هنر ایران در زمینه دستمزد بیشترین همکاری را با گروه داشته است.