آرشیو چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۶
صفحه آخر
۲۰
نیشدارو

میدان داری میوه سیه چرده!

پیش از رویت هلال ماه رمضان، مردم روی ماه گرانی کالاهای اساسی را دیدند.

بعضی از آدم های ناآگاه و مغرض می گویند این هم از شگفتی های ماه رمضان است که به جای کاهش تقاضا و قیمت کالاهای خوراکی، با افزایش آنها مواجه هستیم و بعد ژاژخایی می کنند که همه کالاهای خوراکی مورد نیاز مردم و در راس همه آنها خرما در این ماه خود را برای جنگ اساسی با جیب مردم آماده کرده اند.

این عده اگر کمی انصاف داشتند و با کمی تیزبینی به قضیه نگاه می کردند، قطعا به این کالاها حق می دادند که در این ماه سال افزایش قیمت داشته باشند. اولین دلیل این است که مردم در ماه های دیگر سال به اندازه کافی به این کالاهای بینوا و مفید توجه نشان نمی دهند. مثلاکالایی مثل خرما حق دارد که خود را در آغاز ماه رمضان شیرین کند و قیمتش را افزایش دهد. این خرمای بینوا در ماه های دیگر سال در تمام فروشگاه ها و خانه ها وجود دارد اما هیچ کس کوچک ترین نگاهی هم به آن نمی اندازد و چنان بی تفاوت از کنارش می گذرد که انگار نه انگار که این بدبخت هم میوه است. حالااین یک ماه سال، این موجود سیه چرده و چروکیده محبوب می شود و به چشم می آید. حق بدهید که در این یک ماه میدان داری کند و همه چشم های بی تفاوت را با افزایش ناگهانی قیمت از جا دربیاورد.

یا خود شما در ماه های دیگر سال وقتی به شیرینی فروشی مراجعه می کنید، بیشتر به ناپلئونی و نان خامه ای توجه نشان می دهید یا زولبیا و بامیه. قطعا مهر و محبت شما در ماه های دیگر سال نثار شیرینی ناپلئونی و خامه ای می شود، پس حق بدهید که در این یک ماه سال زولبیا و بامیه تاقچه بالابگذارند و از قیمت خود پایین نیایند.

شما در ماه های دیگر سال چقدر به آش رشته و شله زرد توجه می کنید؟ چقدر برای برنج و روغن و حبوبات و گوشت ارزش قائل می شوید؟ بله در ماه های دیگر سال تمام توجه و محبت شما نثار فست فود و ساندویچ می شود، پس حق بدهید که کالاهای اساسی و غذاهای حسابی در این ماه قیمتی تر شوند.