آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۲
شهرستان ها
۷

سیب زمینی گلستان به روسیه صادر شد

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان از صادرات نخستین محموله سیب زمینی تولیدی استان از طریق خط آهن بین المللی ایران- ترکمنستان- قزاقستان به مقصد روسیه خبر داد.

رمضان مقصودلو اضافه کرد: امروز چهار واگن یخچال دار ویژه صادرات سیب زمینی از قزاقستان وارد مرز ریلی اینچه برون شد تا این محموله را حمل نماید.

وی افزود: ظرفیت هر واگن یخچال دار 63 تن می باشد که در مجموع در این مرحله حدود 250 تن با چهار واگن به مقصد روسیه بارگیری و حمل می شود.

مقصودلو گفت: اکنون از طریق مرز زمینی اینچه برون نیز روزانه هفت تا هشت دستگاه کامیون به مقصد ترکمنستان و چهار تا پنج کامیون به مقصد قزاقستان در مجموع به وزن 250 تن محصول سیب زمینی تولیدی این استان را حمل می کنند، اما هزینه جابجایی آن به این طریق بالاتر از حمل ریلی است.

وی افزود: علاوه بر این صادرات سیب زمینی تولیدی استان گلستان از طریق آبی با بهره گیری از بندر امیرآباد مازندران نیز در حال انجام است و طی هفته گذشته برای نخستین بار 140 تن با یک فروند کشتی به مقصد روسیه بارگیری و حمل شد.

مقصودلو گفت: دومین محموله صادرات سیب زمینی از طریق بندر امیرآباد مازندران نیز با یک فروند کشتی به وزن 200 تن به مقصد روسیه در چند روز آینده صورت می گیرد.

وی خواستار تامین واگن یخچال دار از طریق راه آهن به منظور فراهم سازی صادرات سیب زمینی و کاهش هزینه حمل و افزایش میزان صادرات این محصول شد.

مقصودلو گفت: کرایه حمل سیب زمینی باهر دستگاه کامیون یخچال دار از گلستان به کشورهای قزاقستان و روسیه چهار هزار دلار است که در صورت جایگزینی قطار رقم هزینه حمل کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی افزود: با عملیاتی شدن صادرات سیب زمینی استان از طریق راه آهن ضمن حمل 60 تن محصول توسط هر واگن یخچال دار، هزینه حمل هم به یک هزار و 660 دلار کاهش می یابد.

مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 نیز گفت: طبق مکاتبه انجام شده با سفارت قزاقستان با ارسال واگن یخچال دار برای صادرات محصول های کشاورزی استان از جمله سیب زمینی به پایانه ریلی اینچه برون، موافقت شده است.

محمدرضا قربانی افزود: طبق این موافقت نامه 50 واگن یخچال دار برای صادرات محصول های کشاورزی مازاد برنیاز استان به کشور قزاقستان وارد مرز اینچه برون خواهد شد.