آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۲
شهرستان ها
۷

زاینده رود بار دیگر بر گل نشست

زاینده رود پس از ماه ها جریان و افزایش حجم آب رها شده برای کشت بهاره کشاورزان، بار دیگر بر گل نشست و خشکی را برخود دید.

این رودخانه با تدابیر و برنامه ریزی از سال 93 به صورت غیر متناوب کم آب و پر آب شد، اما کاهش بارشها در سال قبل باعث شده که هم اکنون از مجموع یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گنجایش سد زاینده رود تنها 240 میلیون متر مکعب آب در این سد انباشته شده باشد.

این در حالی است که پارسال در این ایام بیش از 340 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده بود.

جریان آب زاینده رود با بسته شدن برخی دریچه های سد در مسیر گذر از شهر اصفهان کاهش یافته و در حال خشک شدن است، این جریان پس از گذر از تصفیه خانه باباشیخ علی واقع در منطقه لنجان آب آشامیدنی اصفهان را تامین می کند و پس از آن به سد نکوآباد در شهرستان مبارکه در 50 کیلومتری اصفهان می رسد و برای مصارف صنعتی و کشاورزی مورداستفاده قرار می گیرد، در ورودی شهر اصفهان خشک شده و هیچ جریانی ندارد.

صرفه جویی در مصرف آب در سال جاری جدی تر شده زیرا میزان بارش های سال 94 در مناطق مختلف استان نسبت به یکسال قبل آن از 20 تا 80 درصد به نسبت متوسط بارش سالانه کاهش داشت.

امسال آب زاینده رود به گونه ای رها شد که تا روز 16 فروردین امسال به سد آبشار در شرق اصفهان برسد و توزیع آن بین اراضی کشاورزی آغاز شود.

آب رودخانه زاینده رود جهت کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در دو مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.

سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400میلیون متر مکعب است که در دوره های مختلف سال در اختیار آنان قرار می گیرد.