آرشیو پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۴۷
اقتصاد
۴

یک تصمیم مناسب

فرید ضیاءالملکی (کارشناس بانکی)

ادغام بانک ها چه در ایران و چه در سطح جهانی، پدیده تازه ای نیست. پیش از انقلاب بیش از 30 بانک در کشور فعالیت داشتند که پس از انقلاب با ادغام این بانک ها در یکدیگر، 9 بانک در کشور به وجود آمد. در سطح بین المللی هم بارها دیده شده بانک های ضعیف تر توسط بانک های قوی تر خریداری شدند. بنابراین بحثی که توسط مسوولان بانک مرکزی مطرح می شود، بحث تازه ای نیست و بارها هم نتایج مثبتی از این اقدام حاصل شده است.

هدف اصلی از ادغام بانک ها باید حفاظت از سپرده های مردم باشد، به بیان دیگر بانک های زیان ده که ممکن است دارایی مردم را با خطر روبه رو کنند باید در اولویت چنین پروسه ای قرار داشته باشند. و با توجه به مشکلاتی که نظام بانکی ایران با آن درگیر است، یکی از راهکارها ادغام بانک ها است. ادغام بانک ها با یکدیگر باید نظام بانکی قوی تر و معتبرتری به وجود آورد که بتواند تسهیلات مطلوبی را در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار دهد. همچنین این کار می تواند به نظارت دقیق تر بانک مرکزی بر نظام پولی و مالی کشور یاری برساند.

اوایل انقلاب بیش از 30 موسسه مالی و بانکی داشتیم و ادغام آنها 9 بانک به وجود آورد. ادغام بانک ها سیاست شدنی است و تجربه گذشته را هم داریم در این رابطه. معمولادر جهان برای اینکه بانک های کوچک سپرده سرمایه گذاران در معرض خطر قرار نگیرد چنین کاری می کنند. امروز هم بهتر است بانک های ضعیف چنین کنند و بانک قوی به وجودآید. ادغام بانک ها در شرایط فعلی کشور، تصمیمی درست است و می تواند کیفیت نظام بانکی در کشور را ارتقا دهد.