آرشیو پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۳۹
جهان
۲۰

<اورلاندو>، رینگ جدل اوباما و ترامپ

گروه جهان- واقعه تروریستی اورلاندو، محلی برای رودررویی مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و دونالد ترامپ، کاندیدای تندرو حزب جمهوریخواه در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده است. اوباما در تازه ترین گفت و گوی خود با رسانه ها که قرار بود درباره کمپین ضد داعش و اطلاع رسانی به مردم درباره این کمپین باشد، به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، کاندیدای جنجالی جمهوریخواهان درباره مسلمانان بشدت انتقاد کرد و ترامپ را تهدیدی برای امریکا خواند و در مقابل ترامپ نیز رئیس جمهور امریکا را به چالش کشید که بیش از آنکه از عامل تیراندازی اورلاندو عصبانی باشد، از من عصبانی است.جنگ لفظی صریح اوباما و ترامپ حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری امریکا قصد دارد با توجه به اوج گرفتن محبوبیت ترامپ در سایه حمله تروریستی اورلاندو، مانع پیشی گرفتن او از کاندیدای هم حزبی اش، هیلاری کلینتون شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری امریکا با این هدف با اشاره به تاریخ برده داری در امریکا تاکید کرد، دیدگاه های ترامپ یادآور برخی از «شرم آورترین» لحظات تاریخ امریکا و «تهدیدی» برای امنیت، آزادی مذهبی و تنوع قومیتی این کشور است. اظهارات اوباما نشان می دهد، خطر ترامپ برای وی و سایر دموکرات ها ملموس تر شده است. از همین رو به نظر می رسد حمله اوباما به ترامپ در واقع حمایت از کلینتون باشد.

البته ترامپ نیز همان طور که انتظار می رفت ساکت ننشست و در واکنش به سخنان اوباما گفت: «اوباما بیش از حد نگران دشمنان است. ظاهرا او از دست من بیش از عامل تیراندازی ایالت فلوریدا عصبانی است. اوباما باید این خشم خود را برای عامل تیراندازی و قاتلانی نگه دارد که نباید اینجا باشند.»

علاوه بر اوباما و کلینتون، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز از سخنان ترامپ در مورد مسلمانان انتقاد کرده و گفته است: آیا مقام های جمهوری خواه با این حرف ترامپ (اخراج مسلمانان) موافقند؟

خبردیگری از اورلاندو حاکی است، پلیس امریکا اعلام کرد همسر عمر صدیق متین از توطئه وی برای حمله تروریستی انجام شده، خبر داشته است از همین رو بزودی تحت پیگرد قرار می گیرد.