آرشیو پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۳۹
جهان
۲۰

سرکوب اعتراض میلیونی کارگران در فرانسه

گروه جهان: مثلث ناآرامی، نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه را در دشوارترین شرایط سالهای اخیر قرار داده است؛ امنیت مسابقات یورو 2016 و درگیری هواداران افراطی فوتبال، تحرکات تروریستی داعش و در نهایت گسترش خشونت در جریان اعتصاب ملی و راهپیایی اتحادیه های بزرگ کارگری.

به گزارش «ایران»، رسانه های فرانسوی در حالی از گسترش درگیریها میان معترضان به قانون کار با پلیس این کشور خبر دادهاند که نگرانیها درباره وخامت شرایط امنیتی فرانسه پس از ترور دو پلیس توسط یک عضو داعش افزایش یافته است. بر اساس گزارشها دو ماه پس از آغاز اعتراضهای اتحادیه های بزرگ کارگری به اصلاحات در قانون کار فرانسه، اعتصاب ملی در این کشور هر روز گسترش مییابد.

فراخوان 7 اتحادیه بزرگ کارگری فرانسه برای تجمع اعتراضی در روز سه شنبه، صدها هزار معترض را به خیابانهای شهرهای مختلف فرانسه کشاند و یکی از خشونت بارترین درگیریها میان پلیس و معترضان را رقم زد. به گزارش ایرنا، اتحادیه های کارگری میگویند نزدیک به 1 میلیون و 300 هزار معترض در 50 شهر فرانسه به خیابانها آمدند. پلیس اما میگوید معترضان تنها 125 هزار نفر بودهاند. این اعتراض در ساعات اولیه شب و با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده و گفته میشود در جریان خشونتهای گسترده پلیس و واکنش معترضان، دستکم 40 نفر از جمله 29 پلیس مجروح شدند. همچنین 73 نفر بازداشت شدند که 85 مورد آن به تظاهرات در پاریس مربوط میشود. خسارات مالی این خشونتها و همچنین شعارهای تند معترضان علیه پلیس، خشم مقامهای دولت فرانسه را برانگیخته است این در حالی است که پیوستن بخش حمل و نقل عمومی و برخی از بخشهای خدماتی-گردشگری به این اعتصابها در شرایطی که فرانسه میزبان بزرگترین رویداد ورزشی اروپا است، فشارها بر دولت این کشور را افزایش داده است.

معترضان، تصویب اصلاحات پیشنهادی وزیر کار دولت فرانسوا اولاند در قانون کار این کشور را تضمین افزایش سود کارفرمایان و فشار به کارگران میدانند و خواستار تعلیق این اصلاحات هستند. در مقابل دولت فرانسه مصمم است این اصلاحات را به تصویب برساند و در این راه تلاش میکند با استفاده از ماده 3-49 قانون اساسی، قانون جدید را بدون رایگیری در مجمع ملی (پارلمان فرانسه) به تصویب برساند.