آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۲
اقتصادی
۴

یک مسئول در انجمن صنفی: مواد اولیه کارخانه های تصفیه شکر فراهم نشود 3 هزار نفر بیکار می شوند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام گفت: تامین نشدن مواد اولیه کارخانه های تصفیه شکر منجر به بیکاری سه هزار کارگر می شود.

غلامحسین بهمئی در گفت وگو با فارس درباره وضعیت فعالیت کارخانه های تصفیه شکر اظهار کرد: سه هزار کارگر در کارخانجات تصفیه شکر مشغول کار هستند و عدم تامین ماده اولیه و حمایت از یک صنعت و رها کردن صنعت تصفیه شکر منجر به بیکاری کارگران این واحدها می شود که شکر خام مورد نیاز خود را قبلا از واردات تامین می کردند.

وی با اشاره به تعطیلی کارخانه قند ورامین با 80 سال سابقه گفت: دلیل تعطیلی این واحد نرسیدن ماده اولیه (شکر خام) به این کارخانه است. از بیستم فروردین ماه 93 ثبت سفارش و واردات شکر از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام تصریح کرد: بنابراین 15 واحد تولیدی تصفیه شکر خام و تولیدکنندگان قند به دلیل عدم تامین ماده اولیه با مشکل مواجه شده اند و برخی از این کارخانه ها همچون کارخانه تصفیه شکر ورامین تعطیل شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام تصریح کرد: دولت سال گذشته برای رفع مشکل کارخانه های تصفیه شکر، مجوز واردات حدود 150 هزار تن شکرخام برای ذخایر استراتژیک را در اختیار پنج کارخانه تصفیه شکر داد تا شکر وارداتی را به صورت کارمزدی تصفیه کنند، اما این میزان تنها جوابگوی تامین ماده اولیه حدود سه ماه کارخانجات بود.

بهمئی با بیان اینکه به بهانه ممنوعیت واردات شکر خام مجوز واردات به کارخانه های تصفیه شکر که ماده اولیه و حیاتی آنها است، داده نمی شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته مجوز واردات بیش از 300 هزار تن و امسال مجوز واردات 500 هزار تن را به کارخانجات چغندری و نیشکری که نیاز اولیه آنها از چغندر و نیشکر تولید داخل تامین می شود، داده است. وزارت جهاد کشاورزی با اختصاص مجوز واردات شکر خام به کارخانجات نیشکری و چغندری در واردات این کالاانحصار ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: در صورتی که ماده اولیه وارداتی کارخانجات تصفیه شکر خام تامین شود، ما حاضر هستیم، مابه التفاوت قیمت عرضه شکر درب کارخانه را با قیمت مصوب که 230 تومان است، پرداخت کنیم.