آرشیو چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۸۰۱
استان ها
۱۸

ثبت جهانی ساعت آفتابی به شکل لوگوی سازمان بنادر در بندر شهید حقانی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: همزمان با اعتدال تابستانی، ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی به شکل لوگوی سازمان بنادر که در بندر شهید حقانی بندرعباس رونمایی شده، در اطلس بین المللی ساعت های آفتابی، ثبت جهانی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر ضمن اعلام این خبر گفت: این ساعت به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در رصدخانه دانشگاه کاشان با صرف 300 میلیون ریال هزینه ساخته شده است. وی افزود: این ساعت همزمان با طولانی ترین روز سال با درخواست انجمن نجوم خلیج فارس در اطلس جهانی ساعت های آفتابی در کشور ایتالیا با شماره IR09 ثبت شد.

محسنی خاطرنشان کرد: ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی بندر شهید حقانی با الهام از لوگوی سازمان بنادر که شامل سکان کشتی و لنگر است، طراحی و ساخته شده است. به گفته وی این سازه نجومی با ارتفاع نزدیک به چهار متر از نوع استوایی با قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران و تعیین نیم روز یا همان لحظه اذان ظهر به افق بندرعباس طراحی شده است. محسنی قابلیت نمایش تقویم را از دیگر ویژگی های این ساعت آفتابی دانست و گفت: نمایش تقویم در ساعت های آفتابی استوایی معمول نبوده و این قابلیت را می توان منحصربه فرد دانست. مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطرنشان کرد: از مهم ترین قابلیت های این سازه نجومی کاربرد حلقه اعتدالی برای تعیین اعتدالین و انقلابین یعنی روزهای نخست هر فصل است. وی اضافه کرد: مشخص کردن روز جهانی دریانوردی «نهم مهر» برابر با 30 سپتامبر در گاه شماری میلادی از دیگر قابلیت های تقویم در این ساعت آفتابی است.