آرشیو دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۳
اقتصادی
۴

یک کارشناس اقتصادی: برجام کامل هم اجرا شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگرچه برجام به طور کامل اجرا نشده اما اگر به طور کامل هم صورت بگیرد باز هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

محمدحسین فاتحی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه انتظار ما از برجام ماورایی بود تصریح کرد: دولت سعی کرد برداشتن برخی تحریم ها را به یک معجزه و شگفتی غرب تبدیل کند و این برداشت های تبلیغاتی انتظاراتی را ایجاد کرد که با انجام آن شاهد رونق و شکوفایی زیادی در اقتصاد خواهیم بود که البته توهمی بیش نبود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه انتظار ما از برجام ماورایی بود، تصریح کرد: دولت سعی کرد برداشتن برخی تحریم ها را به یک معجزه و شگفتی غرب تبدیل کند و این برداشت های تبلیغاتی انتظاراتی را ایجاد کرد که با انجام آن شاهد رونق و شکوفایی زیادی در اقتصاد خواهیم بود که البته توهمی بیش نبود.

فاتحی با بیان اینکه کاملامشخص بود که در صورت اجرا شدن برجام، اتفاق شگفتی نخواهد افتاد، گفت: اگرچه برجام به طور کامل اجرا نشده است، اما اگر به طور کامل هم صورت بگیرد، باز هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد، چرا که فرآیند تولید، آموزش نیروی انسانی و ساختار توسعه ای کشور ناکارآمد است و حضور، نفوذ و مداخله دولت در تمام عرصه ها ناکارآمدی ها را تشدید کرده و برجام و پس از برجام نیز تاثیرگذار نخواهند بود.

وی با بیان اینکه دولت سعی کرد با یک طبل کوچک صدای خیلی بزرگی را ایجاد کند که نه تنها تاثیری در فرآیند تولید و اشتغال ایجاد نکرد، بلکه امیدی را هم برای آینده در پی نداشت، ادامه داد: این امر توهمات و تصورات مردم را به دنبال داشت و بسیاری از افراد منتظر بودند، این شگفتی دولت را شاهد باشند که البته محقق نشد و در نتیجه موجب بروز عدم اطمینان و یاس در مردم شد.

این کارشناس اقتصادی ورشکستگی کارخانجاتی چون ارج را محصول توسعه، سوءمدیریت و سرمایه گذاری نامناسب روی تجهیزات و نیروی انسانی دانست و افزود: تعطیلی یک کارخانه موجب تعطیلی زنجیره وار دیگر کارخانجات خواهد شد چرا که رکود یک فرآیند هم افزاست.

فاتحی به تصدی گری دولت اشاره کرد و گفت: دولت کارهای حاکمیتی را فدای کارهای مالکیتی و اقتصادی کرده است و نمونه آن در فیش حقوقی افراد و کارهای بنگاه داری مشاهده می شود، درحالی که در هیچ جای دنیا مدیری با این ناکارآمدی وجود ندارد که درعین حال این همه دریافتی داشته باشد.