آرشیو سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۸۴
دانش و پژوهش
۷

تخم شربتی، دشمن تشنگی و عطش

تخم شربتی به خاطر املاح فراوانش آرام بخش و ضد افسردگی است و در گرما از تشنگی و گرما زدگی جلوگیری می کند.

تخم شربتی دارای مقدار زیادی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و برای افرادی که دچار مشکل جذب کلسیم هستند، به سبب وجود یک ماده معدنی به نام «بورون»، کلسیم را خیلی سریع به استخوان می رساند.

به گفته مظهری متخصص تغذیه که با باشگاه خبرنگاران جوان گفت وگو کرده است، تخم شربتی برای درمان بیماری های تنفسی مفید و مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان بیماری هایی چون آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت موثر است و افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند با مصرف آن می توانند بدون دردسر لاغر شوند. این متخصص تغذیه در خصوص خاصیت کاهش فشار خون تخم شربتی گفت: بعد از زمان خوردن غذا، فشار خون به طور طبیعی بالامی رود و این برای بیماران مبتلابه عارضه فشار خون خطرناک است به همین دلیل افراد با خوردن تخم شربتی انرژی مواد غذایی در بدنشان به صورت متعادل آزاد شده و مسئله افزایش فشار خون اتفاق نمی افتد.

مظهری تاکید کرد: اگر شربت تخم شربتی را روزانه یک یا دو بار با عرق بادرنجبویه مخلوط و با عسل شیرین کنید معجونی می شود که خلق و خو را گشاده و خستگی مفرط ذهنی و تنش های عصبی را از بین می برد.

تخم شربتی سرشار از ویتامین C است و از روغنی که با خرد کردن تخم های شربت به دست می آید، برای درمان عفونت هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و غیره استفاده می شود.

تخم شربتی به دلیل داشتن منیزیم و آنتی اکسیدان بالادر فصل گرما از گرمازدگی و تشنگی جلوگیری می کند.