آرشیو سه‌شنبه ۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۰
اخبار کشور
۲

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: نگران درز بقیه اسناد محرمانه ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: وقتی سندی از آژانس بیرون می آید ما نگران می شویم که در حوزه های دیگر هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: چند روز پیش آسوشیتدپرس مطلبی ارائه کرد که نشان داد بخش هایی از برنامه بلندمدت غنی سازی و طرح و توسعه کشورمان که قبلادر اختیار آژانس قرار گرفته بود در آن گزارش آمده است.

کمالوندی افزود: البته این یکی از اسناد ماست که در اختیار آژانس قرار داده ایم ما اسناد مهم تر بسیاری هم در اختیار این نهاد بین المللی قرار داده ایم که مرتبط با فعالیت های کشورمان است و البته این فقط منحصر به ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر عضو را نیز شامل می شود.

وی تصریح کرد: وقتی بخشی از این اسناد و اطلاعات درز می کند پرسش مطرح این است که چه کسی و برای چه این کار را کرده است؛ ما فعلاظنمان به آژانس و افرادی است که در آژانس به این مدارک دسترسی دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بر این اساس علی القاعده باید از این مدارک محرمانه مراقبت کند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: در قدم نخست بنا داریم نامه ای از طریق دفتر نمایندگی مان در وین و از طریق نماینده دائم خود در قالب یادداشت اعتراض به آژانس ارائه و مراتب ناخرسندی کشورمان را به درز اطلاعات محرمانه اعلام کنیم.

وی افزود: اصل محرمانه ماندن اسناد برای ما مهم است، زیرا اگر افشای اطلاعات واسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست وباید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می کنیم.

به گزارش نسیم، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ابراز نگرانی نسبت به درز اطلاعات از آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: به طورکلی ما از این به بعد براساس پروتکل الحاقی بسیاری از اسناد را در اختیار آژانس قرار خواهیم داد و آژانس هم طبق منشور و پادمانی که با ما امضاء کرده و حتی طبق پروتکل الحاقی موظف به حفظ اسرار و اسناد ما است و لذا وقتی سندی از آژانس بیرون می آید ما نگران می شویم که در حوزه های دیگر هم ممکن است این اتفاق بیفتد.