آرشیو چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۴۶
روزنامه فردا
۲۰
گزارش

دختران، مرگ، زندگی

پنجشنبه چهاردهم مرداد در ایران روز دختر است؛ روزی برای توجه به نیمی از جمعیت کشور که نسبت به نیمه دیگر از دسترسی های کمتری برخوردار هستند. در جهان از سال 2011 تاکنون 11 اکتبر روزی است که برای توجه به دختران در نظر گرفته شده. در سال گذشته «برنامه جهانی حمایت از دختران» اجرا شد که به بررسی وضعیت دختران در کل کشورهای دنیا می پرداخت. نتایج این برنامه جهانی را «هافینگتن پست» منتشر کرده است.

511 میلیون: در جهان 511 میلیون دختر بی سواد هستند. به طورکلی دوسوم از جمعیت بی سوادان دنیا را دختران تشکیل می دهند و تنها در 40 درصد کشورهای جهان به دختران و پسران آموزش های برابر ارائه می شود. در ایران، سال گذشته مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش از آمار بالای دختران بازمانده ازتحصیل خبر داد ولی تعداد آنها را اعلام نکرد.

35 درصد: 35 درصد دختران در زندگی شان حداقل یک بار مورد انواع خشونت قرار گرفته اند. دختران دوبرابر بیشتر از پسران در معرض افسردگی هستند.

یک از سه: از هر سه دختر، یکی از آنها پیش از 18سالگی ازدواج می کند. خرداد امسال معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که در ایران 17 درصد از دختران، زیر 18 سال و سه درصد از دختران، زیر 15 سال ازدواج می کنند.

14 میلیون: روزاند 800 زن به خاطر بارداری یا عوارض زایمان می میرند. این یعنی 14 میلیون دختر 15 تا 19 ساله در هر سال. سال گذشته رئیس اداره سلامت مادران و نوزادان وزارت بهداشت اعلام کرد در ایران یک درصد از زایمان های منجر به فوت برای مادران زیر 18 سال بوده است. او آمار کل مرگ ومیر زنان باردار در سال 93 را 293 نفر اعلام کرده بود.

یک میلیون و 920 نفر: تعداد دخترانی است که در سرتاسر دنیا قربانی قاچاق انسان شده اند.

2 دلار: هزینه زندگی دختران در هرروز. به طورکلی زنان و دختران به دلیل بهره مندنشدن از درآمدهای یکسان با مردان و پسران، دوسوم از 2،5 میلیارد نفر جمعیت فقیر جهان را تشکیل می دهند. ایران در آخرین گزارش شکاف درآمدی مبتنی بر جنسیت، جایگاه 141 در میان 145 کشور را داشته است.