آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۰
اقتصادی
۴

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داد:مذاکره ایران برای خرید 20 فروند هواپیمای ژاپنی

پس از مدت ها هیاهو برای خرید هواپیما از اروپا و آمریکا، قائم مقام وزیر راه از مذاکره با ژاپنی ها برای خرید 20 فروند هواپیمای MRJ میتسوبیشی خبر داد!

به گزارش تسنیم، اصغر فخریه کاشان گفت: برای اقتصادی کردن فرودگاه های کوچک به بیش از 20 هواپیما نیاز داریم که در این راستا مذاکرات با ATR برای خرید تعداد بیشتری هواپیما به صورت همزمان ادامه دارد. وی با اشاره به نیاز کشور به هواپیماهای کوچک، گفت: در این خصوص مذاکراتی با ژاپن برای خرید هواپیماهای MRJ از میتسوبیشی داشته ایم.

فخریه کاشان تاکید کرد: وظیفه وزارت راه این است فارغ از اینکه مالک این ناوگان دولت، بخش خصوصی یا بخش عمومی است ناوگان هوایی کشور را اصلاح کند.

قائم مقام وزیر راه افزود: هواپیماهای MRJ میتسوبیشی هواپیمای کوچک حداکثر 100 نفره هستند و با توجه به اینکه هواپیمایی آسمان معمولاپروازهای داخلی و استانی را انجام می دهد، گزینه مناسبی برای این شرکت هواپیمایی است.

فخریه کاشان با بیان اینکه نحوه خرید 20 فروند هواپیما در قالب فاینانس لز یا اجاره به شرط تملیک است، ادامه داد: ژاپنی ها قول داده اند در همین قالب درخواست ما را بررسی کنند تا در ماه دسامبر (آذرماه 95) با تشکیل دومین کارگروه مشترک دو کشور در تهران، مذاکرات ادامه پیدا کند.

وی درباره خرید هواپیماهای ATR نیز گفت: نیاز کشور به هواپیماهای کوچک چیزی بیش از 20 فروندی است که در مذاکرات با میتسوبیشی به دنبال آن هستیم. فرودگاه های سازمان های دیگر مثل شرکت نفت، هلال احمر یا حتی پیام به این هواپیماها نیاز دارند و نیاز ما با این تعداد هواپیما برطرف نمی شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که حدود 60 فرودگاه کوچک در کشور داریم، تاکید کرد: برای اقتصادی کردن این فرودگاه ها به هواپیماهای کوچک نیازمندیم. باید این فرودگاه ها را فعال کرد و بر این اساس در نظر داریم هرچه سریعتر این هواپیماها برای کشور خریداری شود.

گفتنی است وعده دولت برای خرید هواپیما از شرکت های اروپایی و آمریکایی ایرباس و بویینگ بعد از آن همه هیاهو و تبلیغات با کارشکنی آمریکایی ها راه به جایی نبرد و گویا دولت ناچار شده است به جای خرید هواپیماهای غول پیکر از غربی ها به شرکت های شرقی روی بیاورد.