آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۰
اقتصادی
۴

مدیرعامل:یک میلیون بشکه میعانات گازی امروز در بورس انرژی عرضه می شود

مدیرعامل بورس انرژی گفت: رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران امروز نخستین عرضه میعانات گازی به میزان یک میلیون بشکه را تجربه می کند.

سیدعلی حسینی در گفت وگو با فارس درباره عرضه میعانات گازی در بورس انرژی اظهار کرد: عرضه یک میلیون بشکه ای بورس انرژی از نوع کشف پریمیوم می باشد. معاملات کشف پریمیوم معاملاتی است که آخرین قیمت مبنا که بر اساس قیمت های جهانی و شرایط بازار و عرضه کننده است، در اطلاعیه عرضه اعلام می شود و خریداران بر روی دیسکانت یا پریمیوم با هم به رقابت می پردازند.

وی با بیان اینکه این معامله به صورت ریالی تسویه می شود، عنوان کرد: در این روز حجم عرضه یک میلیون بشکه و قیمت جهت واریز پیش پرداخت 41/46 دلار می باشد که آخرین قیمت مبنا 42/46 دلار و قیمت پایه منفی یک دلار است.

این مقام مسئول با اشاره به سازوکار معاملات گفت: خریداران علاقه مند برای شرکت در معامله باید تا قبل از شروع عرضه، 10 درصد ارزش ریالی معامله را مطابق با مکانیزم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران (میانگین نرخ خرید و فروش ارز استعلام از سه صرافی بانک ملت، امید سپه و سامان) به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز نمایند.به گفته حسینی، حداقل حجم قابل خرید توسط هر مشتری یک میلیون بشکه است که با نوسان عملیاتی مثبت، منفی پنج درصد در یک محموله و یک کشتی قابل حمل است، همچنین دوره تحویل کالادر بازه 14 شهریور ماه 95 لغایت 18 شهریور ماه 95 است.وی عنوان کرد: فرآیند تسویه در این معامله به صورت شرایطی بوده و جزئیات تسویه مطابق توضیحات اطلاعیه عرضه است. بنابراین گزارش، رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، امروز نخستین عرضه میعانات گازی مجتمع پارس جنوبی به میزان یک میلیون بشکه را تجربه می کند.