آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
اخبار کشور
۱۰

تایمز اسرائیل: ایران از هرات تا ایروان و بصره و دمشق نفوذ دارد

یک نشریه صهیونیستی، نفوذ ایران را از هرات تا ایروان و بصره و دمشق توصیف کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت، ضعف سیاست های غرب در مقابل ایران، این کشور را به اهداف بلندپروازانه اش در منطقه می رساند. ایران از انقلاب اسلامی 1979 عقاید آخرالزمانی دارد اما در عین حال اهداف مشخص را در سیاست خارجی دنبال می کند و با توجه به ضعفی که جهان غرب در برابر ایران از خود نشان می دهد، ممکن است نظام ایران این اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی را به میزان زیادی قابل دستیابی بداند.

در ادامه این گزارش آمده است: در سیاست خارجی ایران سه رکن اساسی وجود دارد که غیرقابل انکار است. نخست اینکه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 سیاست خارجی انقلابی مبتنی بر تضعیف دشمنانش را پیش می برد. دوم آنکه ایران خودش را در موقعیت بازیگری فعال در بحران سوریه و درگیری های عراق قرار می دهد تا بتواند نقش آمریکا و کشورهای عربی سنی را به عنوان طرف های تعیین کننده در منطقه به عهده بگیرد. و رکن سوم، روابط ایران با کشورهای همسایه خود است.

روزنامه صهیونیستی می افزاید: این سه رکن راهبردی، عملا در راستای چهار هدفی قرار دارند که سیاست خارجی ایران آنها را دنبال می کند. پس از درگذشت (امام) خمینی و پس از به قدرت رسیدن (آیت الله) خامنه ای، نخستین هدف کشور انقلابی و شیعه ایران، تضعیف قدرت آمریکا و اسرائیل در منطقه بوده است. این هدف فراتر از مرزهای ساده عقیدتی است و خود تشکیل دهنده ساختار نظام سیاسی و نظامی ایران محسوب می شود.

دومین هدف ایران تضعیف حکومت های پادشاهی است. ایران در نظر ندارد سنی ها را به افراد شیعه تبدیل کند اما می خواهد قدرت با نفوذ در منطقه باشد و برای همین سرمایه گذاری انسانی و سیاسی کرده است.

تایمز اسرائیل در ادامه خاطرنشان کرد: ایران در حال گسترش نفوذ در منطقه است و از هرات و بصره گرفته تا ایروان و دمشق در حال بازی کردن با کارت های دیپلماتیک و تجاری اش است تا خود را به عنوان بازیگری مهم نشان دهد.