آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: مصرف شیشه در کشورکاهش یافته است

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گرایش به مصرف شیشه در کشور به دلیل اطلاع رسانی های مناسب کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا از شهرکرد، «سید حمید صرامی» در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال وبختیاری افزود: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مختلف در خصوص مضرات و عواقب مصرف شیشه باعث شده است تا گرایش به این ماده مخدر در کشور کاهش یابد اما گرایش به مصرف ماده محرک گل و ماری جوانا رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه مواد مزبور 4تا 6برابر نسبت به حشیش و شیشه توهم زایی بیشتری دارند، اظهار داشت: تبلیغات از طریق فضاهای مجازی، سایت های مختلف و گروه همسالان که این مواد را اعتیاد آور نمی دانند، رغبت به مصرف ماده محرک گل و ماری جوانا را در بین جوانان و نوجوانان گسترش داده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون حدود 500 نوع مواد مخدر و پیش سازهای روان گردان در جهان وجود دارد که باید با فرهنگ سازی و آموزش های مختلف از گسترش مصرف این مواد در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.

وی گفت: توزیع شیشه و قرص های مختلف در گذشته در سالن های آرایش و باشگاه های ورزشی بود که هم اکنون تا حد زیادی از ترویج این مواد در این اماکن جلوگیری شده است.

صرامی تعداد افراد مبتلابه بیماری ایدز در کشور را 30 هزار نفر اعلام کرد وگفت: 61 درصد بیماران مبتلابه ایدز را معتادان تشکیل می دهند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه 63 درصد از معتادان کشور متاهل هستند، اظهار داشت: بر همین اساس می توان گفت در حدود 6 میلیون نفر از وابستگان افراد معتاد در معرض آسیب قرار دارند. لذا ارائه یک الگوی اطلاع رسانی صحیح به همسران و افراد نزدیک به معتاد برای پیشگیری از انتقال ویروس ایدز به آنان ضروری است.

صرامی با هشدار نسبت به زنانه شدن مصرف موادمخدر در کشور طی سال های اخیر اظهار کرد: درحالی که در سال 86 در حدود پنج درصد از دختران و زنان جامعه به سمت اعتیاد گرایش داشتند اما طی ارزیابی های انجام گرفته در سال 90 این آمار به 9.3 درصد افزایش یافته که این امر نشاندهنده رشد 2 برابری مصرف موادمخدر در بین زنان است.

وی، فقر الگوهای لذت مشروع و کسب لذت های نامشروع، کنجکاوی، استرس، اضطراب و اختلالات روانی و نبود تفریح های سالم را از علل اصلی گرایش به موادمخدر در کشور دانست.