آرشیو چهارشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۱۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

ایران به فناوری استحصال خاویار از گونه های زودبازده دست یافت

سرپرست موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: ایران به فناوری استحصال خاویار از گونه های زودبازده تاسماهیان دست یافته است.

به گزارش ایرنا از رشت، «محمدعلی یزدانی» افزود: یکی از دستاوردهای شاخص در پرورش ماهیان خاویاری، دستیابی به فناوری استحصال خاویار است که ایران با رسیدن به این فناوری، امکان سرمایه گذاری در پرورش و توسعه تاسماهیان را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: سن تخم گیری و بلوغ در فیل ماهی به هشت سال و در گونه هایی مانند استرلیاد و تاس ماهی سفید به پنج سال کاهش داده شده که مراحل مختلف از تولید بچه ماهی تا استحصال خاویار در حال انجام است.

یزدانی با اشاره به اینکه کاهش سن بلوغ فیل ماهی با روش بکارگیری فرمولاسیون نوین جیره غذایی صورت می گیرد، گفت: مولدسازی از استحصال اسپرم از مولدین تاس ماهی نیز در این موسسه در حال اجراست.

وی تصریح کرد: یکی از طرح های جدید این موسسه، استحصال خاویار از تاسماهیان سیبری است که این اقدام تاکنون تنها در کشور فرانسه انجام شده و این کشور از 20تن خاویاری که تولید می کند، 90درصد آن از همین ماهی است.

یزدانی تولید خوراک ماهیان خاویاری، پرورش ماهیان خاویاری در قفس و در محیط طبیعی، بیوتکنولوژی اختصاصی ماهیان خاویاری و دانش فنی مولدسازی از خاویار تاسماهیان خزر را از جمله دستاوردهای علمی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر ذکر کرد.

گفتنی است هم اکنون پرورش ماهیان خاویاری در 19 استان کشور در حال انجام است و تعداد مراکز فعال پرورش ماهیان خاویاری در کشور به 50 مرکز می رسد.