آرشیو دوشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۱۵
صفحه اول
۱
یادداشت1

نشانه های ناکامی درسرمایه داری نمایان شد

دکتر علی بیگدلی (استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل)

جامعه آمریکا و به طور کلی نظام سرمایه داری درحال افول است و نشانه هایی از ناکامی این نظام به چشم می خورد. تمام بداخلاقی هایی که در انتخابات آمریکا شاهد آن هستیم، نشان دهنده این است که نظام سرمایه داری از راه خود منحرف و وارد یک مسیر کاملااشتباهی شده است. جامعه آمریکا و جامعه سرمایه داری با نابسامانی های فراوان روبه روست که اصلی ترین علت آن نابرابری های اجتماعی است که هر روز در جامعه غربی عمق و وسعت بیشتری پیدا می کند.

در آمریکا نزدیک به 80 درصد ثروت جامعه در اختیار 3 درصد جامعه است که این مساله نشان دهنده بیمار بودن یک جامعه از لحاظ اقتصادی، اخلاقی و سیاسی است. در واقع بی اخلاقی هایی که هم اکنون در مبارزات انتخاباتی آمریکا شاهد آن هستیم در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. تصور این که فردی همچون ترامپ قرار باشد وارد کاخ سفید شده و جای فردی همچون روزولت بنشیند، نشان می دهد که قابلیت، اهلیت و شخصیت کسانی که در حال ورود به کاخ سفید هستند تا چه میزان تفاوت پیدا کرده است.

با این اوصاف، باید اذعان کرد که این همه لجن پراکنی در تاریخ انتخابات آمریکا سابقه نداشته است، از این رو این تفاوت ها و نابرابری های اقتصادی باعث می شود جامعه غرب هر روز به سمت بی اخلاقی های اجتماعی و درگیری های مسلحانه بیشتری پیش برود. تا چند سال پیش، مسلمانان را عامل اصلی این خشونت ها معرفی می کردند، اما هم اکنون شاهد هستیم نیروهایی از درون خود جامعه آمریکا دست به چنین اقداماتی می زنند.

از سوی دیگر، نارضایتی های اجتماعی ریشه در عمق نابرابری های جامعه بیمار غرب دارد. این نابرابری های اقتصادی خشم اقلیت وسیعی از جامعه را بر انگیخته است. غرب باید به این مساله پی ببرد که ادامه این وضع دیگر مورد قبول نیست و باید تغییراتی در رفتارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود به وجود آورد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مردم آمریکا باید هر روز شاهد این خشونت های مرگبار باشند.