آرشیو یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۹۱
فرهنگ و هنر
۲۲

گزارش نخستین رهبری ثابت شهرداد روحانی

ارکستر سمفونیک تهران به یاد <پورتراب> نواخت

شهرداد روحانی موسیقیدان که چندی پیش به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده بود درنخستین اجرای خود با این ارکستر که از استقبال خوبی در تالار وحدت برخوردار بود قطعاتی از «وکالیز» راخمانینف، «ویلن کنسرتو» خاچاتوریان، «پرنس ایگور» برودین و «سوییت فندق شکن» از چایکوفسکی را به اجرا در آورد.

در این اجرا که شامگاه جمعه، 29 مرداد برگزار شده بود روحانی اجرای قطعه ای از ساخته های خود را به استاد فقید موسیقی، مصطفی کمال پورتراب، تقدیم کرد.

در اجرای ویلن کنسرتوی خاچاتوریان که شامل سه بخش بود، امین غفاری به عنوان سولیست ارکستر را همراهی می کرد که اجرای او نیز با استقبال مخاطبان همراه شد و در حالی که با تشویق های حاضران از صحنه خارج شد، روحانی به این اکتفا نکرد و با رفتن به پشت صحنه، بار دیگر او را روی سن آورد تا این بار تمام اعضای ارکستر و حاضران در سالن، ایستاده او را تشویق کنند. پس از یک استراحت کوتاه در میانه اجراها، ارکستر سمفونیک تهران قطعه نسبتا طولانی «سوییت فندق شکن» اثر چایکوفسکی و سپس قطعه «پرنس ایگور» اثر برودین را با همراهی گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان برای حاضران اجرا کرد. در پایان اجرای قطعاتی که وعده آنها داده شده بود، شهرداد روحانی تشویق های مخاطبان را با یاد کردن از موسیقیدان برجسته ایرانی، مصطفی کمال پورتراب، قطع کرد و گفت: در آخرین اجرایم در خردادماه و در همین سالن، استاد پورتراب حضور داشتند؛ اما امروز ایشان در میان ما نیستند. دوست دارم به عنوان شاگرد، یکی از قطعات خودم را با نام «قصه باران» به ایشان تقدیم کنم. پس از اجرای این قطعه کوتاه و حزن آلود، روحانی برای یک خداحافظی دلچسب قطعه شاد «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را نیز اجرا کرد.