آرشیو چهارشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۲۴
اقتصادی
۴

واردات 42 میلیارد تومان روروک در سال 95

بر اساس آمار گمرک، در سال جاری حجم عظیمی روروک و کالسکه کودک وارد کشور شده است.

با وجود تاکید چندباره رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از ورود کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، در سال جاری همچنان اجناس مصرفی و غیرضروری و بنجل به کشور وارد می شود.

به گزارش مشرق مطابق آمار گمرک، با وجودی که در داخل کشور تولیدکنندگان متعددی در بخش تولید روروک و کالسکه کودک مشغولند، در سال جاری حجم عظیمی روروک و کالسکه وارد کشور شده است.

کشورهای صادرکننده کالسکه و روروک به ایران عبارتند از: ترکیه، هلند، چین، امارات، اسپانیا، تایلند، سری لانکا، سوئیس، قبرس، تایوان، آلمان.

ارزش ریالی روروک های وارداتی به ایران در 4 ماه نخست امسال 42 میلیارد تومان معادل 14 میلیون دلار بوده است.

همچنین چندی پیش اعلام شد که مطابق آمار گمرک، در چهارماهه نخست سال جاری حجم قابل توجهی اشیاء دفتر کار اداری همچون گیره نامه از چین، ترکیه و امارات به کشور وارد شده است.

کالای دیگری که واردات آن در سال جاری عجیب به نظر می آید، برچسب های کاغذی است. مطابق گزارش گمرک، در 4 ماه نخست سال جاری، کشورهای امارات، ترکیه، آلمان، هند، چین، کره و بلغارستان به ایران برچسب های کاغذی صادر کرده اند.

واردات این اجناس ساده و دم دستی در سال جاری به عنوان چهارمین سال دولت یازدهم در حالی است که حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود از عملکرد دولت قبل در واردات اجناس مصرفی به شدت انتقاد می کرد و می گفت: روی آوردن به مسیر واردات بزرگ ترین بی عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم... اگر تولید رونق یابد در بخش های مختلف هم بیکاری حل می شود و هم وقتی این مسئله افزایش یابد عرضه کالازیاد می شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می آید در این صورت ناچار نمی شویم بنجل ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.