آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
صفحه اول
۱
یادداشت 2

طلایه داران سینمای مقاومت

جمال شورجه ( کارگردان سینما)

با توجه به حضور جدی نیروهای مومن، مقید و معتقد به حوزه سینما بویژه جوانان عزیزی که در مدرسه عمار و امثال آن همچون سوره، حوزه هنری، بسیج و سپاه آموزش می بینند و کم کم به سینما ورود می کنند، فکر می کنم پایه های سینمای انقلاب اسلامی، مقاومت و ظلم ستیزی محکم تر از قبل خواهد شد.

سرمایه گذاری این نهادهای انقلابی و اهتمام حاکمیت و دولت و مدیران و گردانندگان آنها، باعث تربیت نیروهای جوان در حوزه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی می شود و با این روند امیدوارم بتوانیم با جدیت بیشتری اهداف والای انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

حضور فیلمسازان آزادیخواه و سرشناس سینمای جهان همچون میگل لیتین در ایران و دیدار و همنشینی و تعامل با کارگردانان متعهد سینمای کشورمان، کمک شایان توجهی به شکل گیری و استمرار جریان سینمای مقاومت در سطح بین الملل خواهد کرد و می تواند فرصتی برای ارائه مفاهیم انقلاب اسلامی ایران به جهان در قالب سینما فراهم کند. ضمن این که نیروهای جوان ما که شامگاه سه شنبه در جشن پیوند هنر انقلابی ایران و هنر انقلابی آمریکای لاتین در جشنواره مردمی فیلم عمار حضور چشمگیری داشتند، هم ببینند که سینمای انقلاب و مقاومت در دنیا زنده است و پیشکسوتانی وجود دارند که همچنان با سن بالااما با طراوت مشغول ساخت فیلم هایی با موضوع مقاومت هستند. این مساله آنها را نسبت به آینده، خوشبین و دلگرم خواهد کرد، به شرطی که مسئولان ما هم به همین اندازه بتوانند با فراهم کردن امکانات تولید، به جوانان انقلابی ما امید و انگیزه بدهند و از آنها حمایت کنند. در این میان حتی می توان به تولیدات مشترک در زمینه سینمای مقاومت فکر کرد.

میگل لیتین، یک نمونه است و ما می توانیم با جست وجو و پیدا کردن کشورهایی که با ما همگرا و همسو هستند، گام های خوبی در این زمینه برداریم. حتی با کندوکاو می توان فیلمسازان آزادیخواهی در دل خود غرب و آمریکا و انگلیس را هم پیدا کرد که قلبشان برای مستضعفان و مظلومان دنیا از جمله مردم فلسطین می تپد. می شود این سینماگران را به ایران جذب کرد و اتحادی در زمینه سینمای مقاومت و ظلم ستیز به وجود آورد. جشنواره پیش روی فیلم مقاومت می تواند طلایه دار این جریان باشد و بویژه با فعال تر شدن بخش بین الملل آن، می تواند نقش تعیین کننده ای در اتحاد فیلمسازان سینمای مقاومت در جهان ایفا کند.