آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
صفحه اول
۱

واردات برنج در 2 سال اخیر به تولیدکنندگان ضربه زد

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: در دو سال گذشته واردات برنج باعث شد تولیدکنندگان داخلی در فروش برنج خود با مشکلاتی مواجه شوند که سرانجام منجر به ورود دولت برای خرید توافقی برنج شد.

به گزارش ایرنا، کاوه خاکسار وضعیت تولید برنج امسال را خوب ارزیابی کرد و گفت: برای حمایت از تولید داخلی هرگونه واردات برنج در فصل برداشت همچنان ممنوع است.

وی با بیان این که واردات 150 هزار تن برنج به کشور را نمی توانم تائید کنم، افزود: در صورت صحت، این میزان واردات نمی تواند تاثیر چندانی بر بازار داخلی داشته باشد. به هر صورت واردات هر میزان برنج در فصل برداشت این محصول ممنوع است و حجم بالاتر واردات آن می تواند تاثیر بسزایی بر بازار بگذارد. خاکسار با بیان این که برداشت برنج تا اواخر شهریور ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 90 درصد برنج مزارع مازندران برداشت شده، اما در هفته گذشته 35 هزار هکتار به طور مجدد زیرکشت برنج رفت، بنابراین فصل برداشت کمی ادامه دار می شود. مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهادکشاورزی نیاز مصرفی برنج کشور را سالانه سه میلیون تن برآورد کرد و گفت: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت خوب تولید امسال سه میلیون و 200 هزار تن شلتوک و حدود دو میلیون و 300 هزار تن برنج سفید تولید شود.

به گفته خاکسار، بقیه نیاز مصرفی برنج کشور باید از طریق واردات تامین شود که سالانه بین 700 تا 800 هزارتن است.

وی مصرف سرانه برنج کشور را بیش از 37 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف برنج ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا بیش از سرانه مصرف جهانی است و اختلاف زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، براساس بخشنامه وزیر جهادکشاورزی در آبان سال گذشته مبنی بر ممنوعیت واردات و ترخیص برنج به منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، از ابتدای مرداد امسال همزمان با فصل برداشت این محصول، واردات و ترخیص برنج ممنوع اعلام شد.

با وجود این ممنوعیت و اعلام وزیر جهادکشاورزی مبنی بر این که از آخرین روز تیرماه 95 به بعد حتی یک کیلوگرم برنج وارد کشور نمی شود، چندی پیش یک محموله 150 هزار تنی برنج به شکل غیرقانونی در فصل برداشت محصول، وارد کشور شده است.