آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
جهان
۶

معاون نخست وزیر کره شمالی اعدام شد

کره جنوبی دیروز اعلام کرد، رهبر کره شمالی معاون نخست وزیر این کشور در امور آموزش و پرورش را اعدام و دو مقام عالی رتبه دولتی را نیز توبیخ کرده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد، به معنای دور جدیدی از اقدامات کیم جونگ اون، رهبر این کشور برای تادیب دستیاران ارشدش خواهد بود و ممکن است در روزهای آینده نیز خبرهایی از این دست منتشر شود. کیم جونگ اون در سال 2011 پس از مرگ پدرش، کیم جونگ ایل قدرت را در دست گرفت.

به گزارش بی بی سی، سخنگوی وزارت امور وحدت دو کره در دولت کره جنوبی به نقل از «منابع موثق» گفت: کیم یونگ جین، معاون نخست وزیر کره شمالی در امور آموزش و پرورش آن کشور به اعدام محکوم و حکم او اجرا شد. همچنین کیم یونگ چول، رئیس پرقدرت وزارت جبهه متحد، مسئول روابط بین دو کره در دولت کره شمالی، به گذراندن دوره بازپروری انقلابی و یک مقام وزارت تبلیغات به «اقدامات توبیخی» محکوم شده اند.

در سال 2012، منابع کره شمالی تائید کردند که جونگ سونگ تک، شوهر عمه رهبر کره شمالی که از او به عنوان فرد دوم در ساختار قدرت نام برده می شد، به جرم «جناح گرایی»، عقاید اقتصادی مجرمانه و ابراز بی اعتمادی به رهبری، محاکمه و به اعدام محکوم شد. حکم اعدام با استفاده از تیربار ضدهوایی به اجرا گذاشته شد. در پی انتشار این خبر، رسانه های کره شمالی پیام های متعدد مقامات و مردم عادی را در حمایت از صدور و اجرای حکم اعدام منتشر کردند. سال گذشته نیز هیون یونگ چول، وزیر دفاع کره شمالی به خاطر «ضعف در ابراز وفاداری به رهبری» اعدام شد. خبر اعدام معاون نخست وزیر کره شمالی چند روز پس از آن انتشار می یابد که مقامات در پیونگ یانگ تائید کردند معاون سفیر آن کشور در بریتانیا همراه اعضای خانواده خود به کره جنوبی پناهنده شده است. برنامه هسته ای کره شمالی همواره مورد اعتراض کشورهای همسایه و آمریکا بوده است. با وجود تحریم های بین المللی علیه کره شمالی، پیونگ یانگ می گوید همچنان به توسعه فعالیت های هسته ای خود ادامه خواهد داد مگر آن که آمریکا تعهد بدهد هرگز به این کشور حمله نظامی نخواهد کرد.