آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
جهان
۶

لغو پیش شرط ها راهکار کاهش اختلافات در بحران سوریه

توافق هسته ای غرب با ایران را می توان مهم ترین دستاورد دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلقی کرد. با نزدیک شدن این دولت به پایان خود،این پرسش مهم در اذهان کارشناسان و تحلیلگران شکل می بندد که رویکرد دولت بعدی آمریکا در قبال ایران چگونه خواهد بود.

باربارا اسلوین پژوهشگر موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک، در این باره به روزنامه جام جم می گوید: من امیدوارم توافق نامه اخیر هسته ای (برجام) بین ایران و آمریکا به بن بست نرسد و ادامه داشته باشد و این دو کشور در آینده در سطوح عالی قادر باشند مذاکرات و گفت وگوهایی را برای سایر موضوعات مورد اختلاف، حتی بعد از ترک اوباما از کاخ سفید، به پیش ببرند.

اسلوین در ادامه به مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم های آمریکا هم اشاره کرد، اما در عین حال در این باره گفت: می دانم که ایرانی ها از این که بعد از برجام به آن سطح پیشرفت و درهای باز اقتصادی که انتظار آن را داشتند نرسیدند، کمی دلگیر هستند، اما این مهم است بدانیم وضعیت فعلی اقتصاد ایران صرفا معلول ادامه تحریم های آمریکا نیست یعنی همه مشکلات اقتصادی در ایران ناشی از تحریم های آمریکا تلقی نمی شود.

پژوهشگر موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک همچنین به لزوم تنش زدایی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و در این باره گفت: هر دو کشور هم ایران و هم آمریکا نیاز به آن دارند تا اظهارات تند علیه یکدیگر را کاهش دهند. زیرا اظهاراتی از این دست از سوی هیچ کدام از طرف ها سازنده نیست و باید تا حد ممکن به جای جنگ های ویرانگر در منطقه به دنبال زمینه های مشترک برای همکاری باشند. بخصوص تغییرات آب و هوا و همکاری در زمینه چالش هایی که هر دو طرف با آن روبه رو هستند.

باربارا اسلوین همچنین به بحران سوریه به عنوان عامل اختلافات در خاورمیانه اشاره می کند و معتقد است برای حل این اختلافات که البته کار مشکلی است، نباید از سوی طرف های درگیر در آن هیچ پیش شرطی گذاشته شود.