آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۰
ایران
۱۵

جمعیت یوزپلنگ های شاهرود کاهش نیافته است

به دنبال اظهارنظر مدیرعامل انجمن یوز ایران مبنی بر وجود فقط دو یوزپلنگ ماده در فلات مرکزی ایران، رئیس پارک ملی توران این آمار را نادرست خواند و گفت: حداقل هشت قلاده یوزپلنگ ماده در توران شاهرود وجود دارد.

علی اکبر قربانلو در گفت وگو با مهر افزود: انتشار خبر کاهش شدید جمعیت یوزپلنگ ها، موجب رنجش و دلسردی محیط بانان زحمتکش پارک ملی توران شد، چرا که این افراد پر تلاش با تمام کمبودها، حقوق کم و فقط با عشق به محیط زیست کشور با دل و جان شبانه روز در برابر گلوله شکارچیان برای حفاظت از این گونه ارزشمند سینه سپر کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر گردشگران ایرانی و خارجی با گشتزنی و بازدید از منطقه توران موفق به دیدن یوزپلنگ در گله های چهار قلاده ای همراه با مادر شده اند.

رئیس پارک ملی توران با انتقاد از عملکرد انجمن یوز همچنین تصریح کرد: علی رغم برخورد دو قلاده یوزپلنگ ماده در سال 93 با خودروهای عبوری، با پایش های صورت گرفته توسط محیط بانان توران در همان سال چهار خانواده متفاوت یوزپلنگ با توله های متفاوت در اطراف بیارجمند، زمان آباد و مجددا عباس آباد مشاهده و از آنها تصویر برداری شد.

قربانلو با بیان این که در سال 94 نیز در توران 18 مرحله مشاهده یوزپلنگ داشتیم که یکی از آنها مشاهده دو مادر با توله هایش بود، گفت: دوربین های تله ای کاشته شده در توران نیز تصاویر زیادی از یوز گرفته اند که حاکی از غنای بالای یوزپلنگ در منطقه توران است.