آرشیو یکشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۹
جهان
۲۰

خبر

شورای امنیت آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد

در پی پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته ای کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار و این آزمایش هسته ای را محکوم کرد و سفرای امریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست از شورای امنیت خواستند، تحریم های جدید و قوی تری را علیه کره شمالی اعمال کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، هرچند نشست اضطراری شورای امنیت با صدور قطعنامه علیه کره شمالی همراه نبود اما شورای امنیت تاکید کرد بزودی قطعنامه ای قوی در این باره تصویب خواهد کرد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز آزمایش هسته ای کره شمالی را بشدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل دانست.

احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای با کره شمالی

بسیاری از تحلیلگران بین المللی بر این باورند، از آنجا که تحریم ها و فشارهای چند دهه گذشته باعث توقف برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی نشده، شاید آزمایش پنجم پرقدرت هسته ای کره شمالی، امریکا و دیگر کشورها در منطقه شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی را مجبور کند به میز مذاکره با پیونگ یانگ بازگردند. بویژه آنکه مقام های ارشد چین و روسیه اعلام کرده اند تحریم ها نمی تواند راه حل مشکل شبه جزیره کره باشد و مانع پیشبرد برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی شود.

رهبر «القاعده»، امریکا را تهدید کرد

ایمن الظواهری، رهبر القاعده در فیلمی ویدئویی که در پایگاه های وابسته به القاعده منتشر شد دولت امریکا را به تکرار حملات 11سپتامبر 2001 امریکا «برای هزاران دفعه دیگر» تهدید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی در این نوار ویدئویی خطاب به حامیان القاعده گفت که راه خلاص و نجات آنان تنها مبارزه نظامی است. الظواهری در این ویدئو که به مناسبت پانزدهمین سالگرد حوادث 11 سپتامبر منتشر شده، افزود: پیام ما به امریکایی ها مانند خورشید تابان، واضح و مشخص و مانند لبه شمشیر، بران است تا زمانی که بخواهید به جنایاتتان ادامه دهید، حمله 11 سپتامبر را برای هزاران بار دیگر تکرار می کنیم. رهبر القاعده تاکید کرد، حملات 11 سپتامبر 2001، نتیجه جنایات امریکایی ها علیه مسلمانان در فلسطین، افغانستان، عراق شام، مالی، سومالی، یمن، مراکش و مصر است.