آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۸
جهان
۲۰

ارتش عراق شهر راهبردی «الشرقاط» را آزاد کرد

ارتش عراق با برافراشتن پرچم این کشور بر فراز ساختمان فرمانداری شهرستان الشرقاط در 125 کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین، آزادی این شهر را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی عراق نیروهای مشترک بسیج مردمی و نظامی عراق پس از دو روز مبارزه بی امان موفق شدند این شهر را آزاد کنند. تبلیغات جنگ فرماندهی عملیات آزاد سازی الشرقاط اعلام کرده است که درجریان این عملیات، گروه تروریستی داعش متحمل خسارات گسترده جانی و مالی شده است. پیشتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در سازمان ملل با بیان اینکه جنگ علیه داعش در موصل دشوار خواهد بود، اطمینان داد پیشرفت سریعی در این جنگ حاصل خواهد شد.

الشرقاط علاوه بر اهمیت راهبردی دارای ارزش تاریخی است که قدمت این شهر به 3000 سال قبل از میلاد برمی گردد و اسم الشرقاط از نام تاریخی «آشورکات» یا شهر گرگ ها گرفته شده است. شهر الشرقاط دارای موقعیت راهبردی در شمال عراق است که به یک فاصله متساوی بین سه مرکز استان صلاح الدین، کرکوک و نینوا قرار گرفته و از آن به عنوان دروازه ورود به موصل همواره یاد شده است.

ارتش عراق دیروز نیز از آزادی سه روستا در جزیره البغدادی در غرب الرمادی ازچنگ داعش توسط نیروهای ارتش، الحشد الشعبی وعشایر خبر داد. از دیگر سو تروریست های داعش نیز ویدئویی را پخش کردند که اعدام ده ها نفر از سربازان ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و اعضای شوراهای شهرداری وابسته به دولت این کشور را نشان می دهد.

حمله شیمیایی داعش به نیروهای امریکایی و عراقی در نزدیکی موصل

رسانه های امریکایی اعلام کردند داعش احتمالا علیه نیروهای امریکایی و عراقی حاضر در نزدیکی موصل واقع در شمال عراق اقدام به استفاده از گاز شیمیایی کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طبق این گزارش، پایگاهی در شمال عراق که در آن نیروهای مشترک امریکایی و عراقی مستقر هستند در معرض بمباران خمپاره ای قرار گرفتند که حاوی مواد شیمیایی است. سربازان امریکایی در بمباران این پایگاه که به منظور آمادگی برای حمله به منظور بازپس گیری موصل از دست داعش بود آسیبی ندیدند.