آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۸
جهان
۲۰

حمله هوایی عربستان به یمن در میان سکوت غرب

حمله جنگنده های عربستانی به منطقه «سوق الهنود» استان «الحدیده» یمن 30 کشته و 100 زخمی بر جا گذاشت. این حملات هرچند از سوی دبیر کل سازمان ملل محکوم شده است اما غرب در قبال حملات عربستان علیه یمن همچنان سکوت را پیشه کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المسیره، یک منبع پزشکی استان الحدیده خبر داد، به دلیل وخامت حال شماری از زخمی ها احتمال افزایش شمار کشته های حمله هوایی عربستان به منطقه سوق الهنود که چهارشنبه شب صورت گرفت، وجود دارد. ضمن آنکه هنوز اجساد زیادی زیر آوار باقی مانده و امدادگران در حال بیرون کشیدن اجساد و کمک به زخمی های این حمله هستند. حمله عربستان به منطقه سوق الهنود همزمان با مراسم بزرگداشت دومین سالگرد انقلاب یمن در این استان صورت گرفت. نیروهای یمن در واکنش به این حمله به تجمع مزدوران سعودی در «تعز» حمله کردند. دست کم 40 نفر از مزدوران سعودی در این حمله کشته و زخمی شدند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله ائتلاف سعودی به الحدیده، از طرف های درگیر در یمن خواست، به تمامی تعهدات خود درباره عمل به قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشر پایبند باشند و اقدامات لازم و فوری را برای محافظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت ها اتخاذ کنند. وی همچنین خواهان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل شد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این حمله را محکوم و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

در همین حال خبرها حاکی است با وجود ادامه حملات ائتلاف عربستان به یمن که بنا بر جدیدترین آمار ارائه شده از سوی روزنامه گاردین انگلیس، یک سوم این حملات غیر نظامیان را هدف گرفته است، سنای امریکا از طرح دولت اوباما برای فروش بیش از یک میلیارد دلار تانک و سایر تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرد.

تاکنون بر اثر حملات ائتلاف سعودی بیش از 80 درصد تاسیسات خدماتی، آموزشی، درمانی و بیمارستان ها، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم یمن ویران شده و مردم این کشور در پی محاصره هوایی، زمینی و دریایی در شرایط بحرانی بسر می برند.