آرشیو پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۹
جامعه
۷
محیط زیست

نیاز به اعتبار 3000 میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه

مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه بزرگترین دغدغه این ستاد را تامین منابع مالی در زمان مورد نیاز اعلام کرد. مسعود تجریشی، در نشست مطبوعاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر مردم عمق فاجعه احیا نشدن دریاچه را می دانستند به هر قیمتی خواهان احیای دریاچه بودند.

این مقام افزود: دو هفته پیش هیات وزیران با تخصیص 300 میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کرد با این حال تامین این بودجه مستلزم همکاری سازمان برنامه و بودجه و خزانه است اما تاکنون قول پرداخت بخشی از این منابع داده شده است که در نهایت رسانه ها و مردم باید تخصیص منابع را مطالبه کنند تا نگرانی ها برای تاخیر در روند احیای دریاچه پایان یابد، دریاچه ای که اثرات مخرب عدم احیای آن بر سلامتی مردم منطقه حوضه آبریز انکارناپذیر است.

موافقت با بودجه 300 میلیاردی احیای دریاچه ارومیه در حالی صورت می گیرد که پیش از این ستاد احیای دریاچه ارومیه، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان را برای احیای دریاچه در سال جاری پیشنهاد کرده بود اما این مبلغ مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار نگرفت تا جایی که در نشست های مشترک کارشناسان ستاد احیا و این سازمان مبلغ 1700 میلیارد تومان به تایید رسید با این حال این را هم هیات وزیران تایید نکرد و در نهایت مبلغ 300 میلیارد تومان تایید شد. مبلغی که در صورت عدم تامین از سوی سازمان برنامه و بودجه، احیای دریاچه ارومیه را با مشکل مواجه خواهد کرد. تجریشی با اشاره به اینکه امیدوار است این تخصیص هرچه زودتر انجام شود، گفت: اکنون بزرگترین دغدغه ستاد، تامین منابع مالی در زمان مورد نیاز است. طی دو سال اخیر با وجود اختصاص ناچیز اعتبارات عمرانی، 36 درصد اعتبارات مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت و امیدواریم از این پس نیز شاهد تخصیص های مناسبی در این بخش باشیم.