آرشیو پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۹
جامعه
۷
بهزیستی

آلودگی هوا، صوت و تبعیض اجتماعی عوامل برهم زدن سلامت روانی جامعه

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آلودگی هوا و صدا و تبعیض های اجتماعی از عوامل مهم برهم زدن های سلامت روانی جامعه هستند.

به گزارش مهر، انوشیروان محسنی بندپی درهم اندیشی آسیب های روانی اجتماعی اعتیاد با بیان اینکه سلامت روانی پایه و اساس سلامت فردی و اجتماعی است، افزود: جامعه ای دارای سلامت اجتماعی است که در آن خشونت نباشد و نابرابری های اجتماعی نیز افراد جامعه را دچار مشکل نکند.

محسنی بندپی از وراثت و عوامل محیطی به عنوان دو عامل بر هم زننده سلامت روانی جامعه نام برد و خاطرنشان کرد: اگر محیط پیرامونی افراد محیط مناسبی باشد، وراثت نمی تواند در ایجاد مشکلات روانی تاثیرگذاری داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی و تبعیض های اجتماعی در بروز آسیب های روانی بسیار تاثیرگذار است، گفت: وقتی در یک محیط کاری افرادی که شایستگی های لازم را دارند به جایگاه واقعی خود نمی رسند و افراد توانمند امکان بروز توانمندی های خود را ندارند دچار استرس و مشکلات روانی خواهند شد و به همین دلیل است که گفته می شود حدود 24 درصد جامعه بین 15 تا 64 سال به نوعی اختلال روانی دچار

هستند.

وی با تاکید بر حل مسائل روانی به صورت سیستمی و فرایند محوری یادآور شد: نباید در حل مشکلات جزئی نگر بود بلکه باید به جای تمرکز روی یک مشکل عواملی که در بروز این مشکل دخیل هستند را شناسایی کرد.

محسنی بندپی در ادامه با بیان اینکه در حل مشکلات اجتماعی به پیشگیری اهمیت چندانی ندادیم، تصریح کرد: اگر در برنامه ریزی ها به موضوع پیشگیری توجه کنیم فعالیت هایمان اثرگذارتر خواهد بود.