آرشیو دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۷۰۲
اقتصاد
۱۵

قطر در قراردادی با بویینگ رقیب ایران شد

به دنبال اعلام مجوز فروش بویینگ به ایران، شرکت هواپیمایی قطر از برنامه خود برای خرید صد فروند هواپیما از بویینگ خبر داد. دیلی میل در گزارشی نوشت: قطر 30 فروند از هواپیمای نسل جدید بویینگ 787s و 10 فروند بویینگ 777s را به قیمت 11،7 میلیارد دلار خریداری می کند، ضمن اینکه قرارداد برای خرید هواپیماهای 737 اولین قرارداد در 15 سال گذشته است که براساس آن قطر ایرویز هواپیماهای باریک را برای خطوط هوایی خود خریداری می کند. به گزارش خبرآنلاین، شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد این هواپیمایی روز جمعه به دلیل تاخیر ایرباس در ارائه هواپیماهای خریداری شده این کشور، قرارداد خرید 6.9 میلیارددلاری را با بویینگ امضا کرده است. براساس این توافق، قطر 30 فروند از هواپیمای نسل جدید بویینگ 787s و 10 فروند بوسینگ 777s را به قیمت 11.7 میلیارد دلار خریداری می کند. شرکت هواپیمایی قطر همچنین در نامه ای از قصد خود برای خرید 60 فروند بویینگ 737 با بدنه باریک خبر داده است. این قرارداد در کل ارزشی 18.6میلیارددلاری دارد. از قرارداد برای خرید بویینگ های 737s در شرایطی رونمایی شده است که انتقادهای زیادی از جانب قطر به ایرباس صورت گرفته است و اکبر الباکر، رئیس هواپیمایی قطر ایرویز، انتقادهایی را به این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به دلیل تاخیر در ارائه هواپیماهای مدل A320 neo وارد کرده است.

گفته می شود تاخیر در ارائه این هواپیماها به دلیل نقص در موتورشان بوده است. الباکر روز جمعه گفت این سفارش برای پاسخ گویی به تقاضای روزافزون برای رشد سفرهای هوایی صورت گرفته است.

الباکر اذعان کرده است قرارداد با بویینگ ارتباطی با تاخیرهای ایرباس دارد. وی گفت: بویینگ قبل از شرکت دیگری شروع به ساخت وساز هواپیما در دنیا کرده است. آنها بهترین هواپیماها را می سازند و رقبای بویینگ ممکن است از اینکه من چنین چیزی می گویم ناراحت شوند.

الباکر درعین حال اعلام کرد شرکتش، همکاری با ایرباس را ادامه داده و منتظر زمانی می ماند که این شرکت بتواند هواپیماها را تحویل دهد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما نمی خواهیم با انگشت به ایرباس اشاره یا تلاش کنیم این شرکت هواپیماسازی را شرمنده کنیم. ما روابط نزدیکی با ایرباس داریم و به ادامه قرارداد خود متعهد می مانیم.